حامد شمس سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: با توجه به اینکه از ۱۳ دستگاهی که باید فهرست اطلاعات زیرمجموعه‌های آسیب‌دیده از بیماری کرونا را اعلام می‌کردند، به وظایف خود عمل نکردند و همچنین پیامک برای تسهیلات کرونایی به واحدهای مشمول ارسال نشده است، بنابراین تصمیم گرفته شد مهلت ثبت‌نام برای تسهیلات کرونایی واحدهای خسارت دیده از کرونا دو هفته تمدید شود. 

وی گفت: از ۱۳ دستگاهی که باید بانک اطلاعاتی دستگاه‌های زیرمجموعه خود را بدهند، تا روز گذشته فقط ۹ دستگاه اطلاعات ارائه کردند و این اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده تا پیامکی برای اعضای مشمول این دستگاه‌ها و واحدهای صنفی و تولیدی ارائه شود که البته متأسفانه پیامک هم به موقع ارسال نشده است، بنابراین هم از نظر اعلام دستگاه‌ها و هم از نظر ارسال پیامک با تأخیر فرایند اجرایی مواجه هستیم. 

به گفته سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخواست تمدید برای ثبت‌نام تسهیلات کرونایی ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت. 

به گفته شمس، به عنوان مثال باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه زیرمجموعه خود شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها را ارائه کند، در حوزه وزارت راه و شهرسازی اطلاعات رانندگان برون‌شهری و نیز دستگاه‌های حمل و نقل درون‌شهری، در وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعات واحدهای صنفی ارائه شود.

به گفته شمس، با توجه به اینکه در ارائه اطلاعات با مشکل مواجه شدند، در نتیجه کندی روند اجرایی نیز مشاهده می‌شود. 

سخنگوی وزارت تعاون گفت:‌ فرایند برای دریافت تسهیلات کرونایی چهار مرحله اجرایی دارد. ابتدا باید بانک اطلاعاتی دستگاه‌ها به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارسال پیامک ارائه شود. مرحله دوم، واحد صنفی در سامانه کارا به نشانی سامانه کارا ثبت نام کند. مرحله سوم، اگر واحد دارای پوشش بیمه‌ای است، اطلاعات آن را از سازمان تأمین اجتماعی چک می‌کنیم درنهایت وقتی این موارد تأئید شد، اسامی بنگاه‌های مشمول تسهیلات کرونایی به شبکه بانکی شامل ۲۰ بانک کشور ارائه می‌شود.

شمس همچنین گفت: عده‌ای گفته‌اند سامانه کارا باید روزآمد شود و ما سعی می‌کنیم آن را به روز کنیم، البته شبکه بانکی کشور بخشی از کارها را انجام داده و اگر اطلاعات دستگاه‌های اجرایی مرتبط با کرونا زودتر به بانک مرکزی ارائه شود تسهیلات مرتبط با کرونا در کمتر از دو هفته قابل پرداخت است. 

وی تأکید کرد: هنوز بانک اطلاعاتی بسیاری از دستگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا برای وزارت کار ارسال نشده و هنوز پیامکی هم برای بخشی از آنها ارسال نشده است. اما شبکه بانکی و بانک مرکزی اعلام آمادگی کردند، به محض دریافت اطلاعات، تسهیلات کرونایی را پرداخت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.