سرهنگ سعید عطاالهی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص الزام استفاده از ماسک در امکان عمومی و سرپوشیده، ورود بدون ماسک به مترو نیز ممنوع بوده و پلیس بر حسب وظیفه‌ای که بر عهده دارد از ورود شهروندان و مسافران بدون ماسک از گیت‌های مترو به داخل جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در ایستگاه‌های مترو از خرداد ماه اجباری شده بود گفت: البته اینطور نیست که پس از مصوبه اجباری شدن ماسک پلیس به این موضوع ورود کرده بلکه قبل از آن نیز با توجه به اعلام اجباری بودن استفاده از ماسک در مترو، پلیس در این زمینه در کنار ماموران و کارمندان مترو حضور داشت.

عطاالهی با تاکید بر اینکه ماموران پلیس در تمام ساعات و در تمام ایستگاه‌های مترو در مجاور گیت‌ها مستقر شده و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می‌کنند، گفت: در روزهای نخست شروع طرح در خرداد ماه ما مشکلات متعددی داشتیم و متاسفانه برخی از شهروندان به هشدارها توجه نکرده و بدون ماسک وارد ایستگاه‌ها می‌شدند. خوشبختانه به مرور این وضعیت بهتر شده بطوریکه الان می‌توانم بگوم بیش از ۹۰ درصد از مسافران مترو همکاری خوبی در این زمینه داشته و از ماسک استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس مترو درباره اینکه اگر فردی بدون ماسک وارد مترو شود ماموران چه برخوردی با وی خواهند داشت گفت: موارد لازم به تمامی ماموران ما تاکید شده و آنان با رعایت حقوق شهروندی از ورود بدون ماسک مسافران به داخل ایستگاه‌ها جلوگیری کرده و با توجه به اینکه در تمامی ایستگاه‌ها محلی برای فروش ماسک قرار دارد این افراد را به خرید و استفاده از ماسک دعوت کرده و سپس اجازه ورود به آنان داده می‌شود.

وی در مورد افرادی که ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم بضاعت مالی توانایی خرید ماسک نداشته باشند هم گفت: مواردی بوده که پلیس ماسک را به رایگان در اختیار چنین افرادی قرار داده است.

رئیس پلیس مترو با اشاره به مسئولیت اجتماعی شهروندان در صیانت از سلامتی خود و افراد اطرافشان اظهار کرد: ‌استفاده از ماسک برابر تاکیدات کارشناسان و متخصصان بهداشتی احتمال ابتلا به کرونا و انتقال آن را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. بنابراین مسئولیت همه شهروندان این است که در اماکن شلوغ و پر تردد و سرپوشیده از ماسک استفاده کنند.

وی تصریح کرد: البته ممکن است در برخی از ساعات امکان رعایت فاصله گذاری فیزیکی در برخی از واگن‌ها وجود نداشته باشد اما در همین شرایط نیز استفاده از ماسک ضروری است و استفاده از آن احتمال ابتلا را تا درصد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

عطاالهی در مورد افرادی که ماسک را در زیر چانه قرار داده یا در دست می‌گیرند نیز گفت:‌ ماموران پلیس به این افراد نیز تذکر می‌دهند که ماسک را بر روی صورت و بینی خود قرار داده و به درستی از آن استفاده کنند. حتی در مواردی بوده که هنگام تذکر ماموران ما فرد را از داخل جیب یا کیفش خارج کرده و بر روی صورتش قرار داده است.

وی درباره اینکه متاسفانه برخی از مسافران مترو بعد از عبور از گیت ماسک خود را در می‌آورند، ادامه داد: اگر همکاران من که در داخل فضای ایستگاه‌ها و سکوها حضور دارند با چنین افرادی مواجه شوند حتما به آنها تذکر خواهند داد. ضمن اینکه همانطور که گفتم مردم نیز همکاری خیلی خوبی با ما دارند و بیش از ۹۰ درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند اما واقعیت این است که هر فرد خودش باید نسبت به جامعه نیز احساس مسئولیت داشته و از ماسک استفاده کنند.

رئیس پلیس مترو تهران درباره نگرانی‌ها بابت فعالیت دستفروشان در مترو نیز اظهار کرد: بطور کلی تنها مسیر ورود به مترو عبور از گیت‌هاست، پس دستفروش‌ها نیز از همین گیت‌ها عبور کرده و وارد ایستگاه‌ها می‌شوند که در آن صورت حتما از ماسک استفاده کرده‌اند. از طرف دیگر همکاران من افرادی که اقدام به تردد در داخل واگن‌ها و دستفروشی می‌کنند یا در ایستگاه‌ها سد معبر می‌کنند جمع‌آوری می‌کنند و به بیرون از ایستگاه هدایت می‌شوند.

به گفته عطاالهی ماموران پلیس مترو از طریق پایش‌های تصویری ایستگاه‌ها را نظارت کرده و از این طریق نیز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین حضور دستفروشان نظارت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فرد بر عدم استفاده از ماسک تاکید کند ماموران چه برخوردی با وی خواهند کرد گفت: در حال حاضر دیگر کمتر شاهد چنین مواردی هستیم اما بخش‌هایی در پلیس مترو وجود دارد که با این افراد صحبت کرده و با تشریح قوانین و مقررات ضرورت استفاده از ماسک را به آنان آموزش می‌دهند که خوشبختانه عمده این افراد نیز توجیح شده و از ماسک استفاده می‌کنند.

وی در پایان استفاده از ماسک را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ایستگاه‌هایی داریم که روزانه بیش از ۴۰ ـ ۳۰ هزار مسافر در آن تردد می‌کنند. خب در این ایستگاه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و حتما از ماسک استفاده شود. پلیس نیز تا جایی که در توان دارد در خدمت مردم بوده و برای حفظ سلامتی آنان و جامعه اقدام خواهد کرد. تاکید بر استفاده از ماسک نیز در همین راستا و برای سلامت خود مردم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.