عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گویی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با انتقاد از عرضه مرغ با نرخ بالاتر در خرده فروشی‌ها افزود: با توجه به عرضه مرغ با نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار، مسئولان ذی ربط باید بر فاکتور‌های خرید نظارت کنند تا اجحافی در حق مصرف کنندگان صورت نگیرد.

حجت ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده‌ها با نرخ آزاد و بخشی با نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی بیان کرد: اکثر شرکت‌های فروشنده نهاده‌های دامی در ارسال بار عملکرد خوبی ندارند و به طور میانگین در پروسه زمانی یک ماهه ذرت و کنجاله سویا را عرضه می‌کنند که تاخیر در ارسال بار و کمبود عرضه منجر به رشد قیمت نهاده‌های دامی در بازار می‌شود.

حجت با اشاره به اختلاف ۳ برابری قیمت کنجاله سویا نسبت به نرخ مصوب بیان کرد: با توجه به تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز مرغداران با نرخ مصوب، حداقل ۳ هزار تومان بر هزینه تمام شده تولید افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، گفت: اگر قیمت مصوب مرغ اصلاح نشود، مرغداران انگیزه کافی برای ادامه تولید ندارند که این امر به زیان صنعت تمام می‌شود.

به گفته حجت، علی رغم بهبود شرایط توزیع نهاده با نرخ مصوب، کماکان کمبود داریم که امیدواریم با اتخاذ برخی تدابیر روند توزیع نهاده با نرخ مصوب تسریع شود.

حجت افزود: با نظارت مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شود، در غیراین صورت به سبب ۲ نرخی بودن قیمت ذرت و کنجاله سویا، تعدادی از مرغداران از گردونه تولید خارج خواهند شد.

وی متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه را بالای ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان شدید هزینه‌های تولید، نرخ مصوب به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

به گفته حجت، با وجود آنکه ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده های دامی از کانال دولت و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود، به همین خاطر عرضه با نرخ‌های مصوب بیانگر استمرار زیان ۴ ماهه اخیر مرغداران است، در حالیکه اگر مسئولان دولتی از نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان حمایت کنند، تولیدکننده با اطمینان خاطر بیشتری به تولید ادامه می‌دهد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مرغ گفت: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می‌پذیرند چرا که تولیدکنندگان به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت نیستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.