پاسخ کدخدایی به انتقادات از شورای نگهبان بر سر اعتبارنامه تاجگردون

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: لایحه اصلاح موادی از قانون محاسبات عمومی کشور نیز تایید و مغایر قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح برخی قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی ایراد گرفت و این طرح ها و لوایح را مغایر قانون اساسی و شرع دانست.

کدخدایی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف دریافت کردیم اما در مورد آن‌ها  ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* از این تعداد ۲۲۱۴، لایحه و۱۱۳۲ طرح دریافت کردیم و یک دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و ۳۶۳ مصوبه مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است. ۵۰۲ اساسنامه از هیات وزیران ارسال شده  که ۴۵۸ اساسنامه تایید شد و به  ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

* ۱۰۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه های دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است. همچنین  تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کردیم که مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

* در مورد انتخابات ریاست جمهوری،  ۱۲ انتخاب سراسری داشتیم و در مجلس ۱۱ انتخابات سراسری و برای خبرگان ۵ انتخابات سراسری داشتیم اما در مجلس و خبرگان انتخابات میاندوره‌ای متعدد داشتیم که ۲۹ انتخابات سراسری هست لیکن انتخابات میان دوره ای هم به آن اضافه می شود.

نظر مجلس درباره رد یا تایید اعتبارنامه ها برای ما محترم است

*{ درباره رد اعتبارنامه برخی نمایندگان و هجمه‌ها درباره اعتبارنامه منتخبان مجلس }: برخی از این هجمه‌ها از سر کینه‌توزی است و برخی از نادانی؛ شورای نگهبان همان شورای نگهبان ۸۸ است و از قانون پاسداری می‌کند.

* ما بر اساس اسناد متقن اعلام نظر می‌کنیم رد یا تایید اعتبارنامه ها مربوط به آیین نامه داخلی مجلس است بنابراین. نظر مجلس درباره رد یا تائید اعتبارنامه‌ها برای ما هم محترم است.

* همه موافقتنامه ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد.

* به نظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.