در هفته‌ای که گذشت روزنامه سعودی الشرق الاوسط با انتشار کاریکاتوری موهن علیه ساحت مرجعیت عالی شیعه در عراق واکنش منفی مردم، رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی عراق را برانگیخت.

در ادامه و پس از ترور «هشام الهاشمی» کارشناس مسائل امنیتی که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، گروهی که در اعتراض به این ترور در میدان التحریر تجمع کرده بودند تصاویری با مضامین اهانت آمیز نسبت به نمادهای دینی و علمای شیعه در دست داشتند!

این اتفاق سبب شد تا ائتلاف فتح روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به نمادهای دینی و اسلامی از دولت عراق بخواهد از اقدامات این چنینی جلوگیری کند.

ائتلاف فتح در بیانیه خود با «فتنه» نامیدن این اتفاقات آورده است: «در دو روز گذشته مطلع شدیم برخی تظاهرات کنندگان تصاویری از اهانت به نمادهای اسلامی در دست دارند، ما این اهانت آشکار به مقام مرجعیت دینی را محکوم می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم از چنین اعمالی برای حفظ وضعیت عمومی و احترام به احساسات مومنان جلوگیری کند.»

ائتلاف فتح از تظاهرات کنندگان خواست به روحیه تظاهرات مسالمت آمیز، نظم عالی و عدم اهانت به هر نماد دینی و اسلامی در تظاهرات پایبند باشند.

در همین رابطه اطلاعات رسیده به «نورنیوز» از اجرای یک پروژه از پیش طراحی شده در راستای ناامن‌سازی عراق برای بسترسازی جهت توجیه حضور نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور حکایت دارد.

حدود سه هفته پیش بود که «نورنیوز» در خبری جزئیات این طرح را افشاء کرد، طرحی که با راهبری «کنت مکنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام و «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد مشخصا از ابزار تروریست‌های تکفیری برای ناامن کردن فضای داخلی عراق بهره می‌برد.

هوشمندی ارتش و نیروهای الحشد الشعبی البته فاز اول طرح مذکور را تا حدود زیادی ناکام گذاشته و همین امر موجب کلید خوردن فازهای جدید آن در قالب تفرقه افکنی قومی ـ مذهبی و کشاندن دعوا به کف خیابان‌ها شده است.

فاز جدید این طرح که همزمان با فعال شدن مرکز اعتدال عربستان و توهین روزنامه سعودی الشرق الاوسط به ساحت مرجعیت عالی عراق شروع شده، در ادامه و با شروع دور جدیدی از تظاهرات به بهانه ترور هشام الهاشمی به دنبال بر هم زدن نظم و امنیت عمومی در شهرهای مختلف عراق است تا اینگونه القا کند که امنیت و آرامش در عراق تنها با وجود آمریکایی‌ها در این کشور حاصل خواهد شد.   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.