وزیر نفت: همه میادین تا پایان دولت دوازدهم سامان می‌گیرد

 بیژن نامدار زنگنه امروز  در مراسم امضا قرارداد توسعه میدان نفتی یاران بین شرکت ملی نفت و شرکت پرشیا با بیان اینکه در حال حاضر از ۲۷ فاز پارس جنوبی برداشت داریم و تنها دو پالایشگاه باقی مانده که به زودی وارد مدار خواهند شد، اظهار کرد: قرارداد میدان بلال در یارد شرقی پارس جنوبی منعقد شده، قرارداد فرزاد B به زودی منعقد می‌شود. توسعه فروزان در دستور کار  قرار گرفته، قرارداد پایدار غرب و آبان نافذ شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی میادین نفتی و گازی مشترک تا پایان دولت در قراردادهای واقعی با شرکت‌های توانمند به سامان می‌رسند، تصریح کرد:  میدان یاران شمالی تحت قرارداد بیع متقابل با شرکت پرشیا و میدان یاران جنوبی تحت قرارداد شرکت متن در قالب IPC بوده که اکنون تجمیع شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای IPC تکامل یافته بیع متقابل قبلی هستند هرچند عده‌ای همانگونه که قبلا با بیع متقابل مخالف بودند اکنون با IPC مخالفند، گفت: در قرارداد IPC توسعه با بهره‌برداری همراه است،   به این معنا که بازپرداخت پاداش پیمانکار منوط به تولید است یعنی در این قرارداد ۲.۵ دلار در هر بشکه به پیمانکار پرداخت می‌شود به ازای هر بشکه اضافه تولید پرداختی به پیمانکار افزایش یافته و اگر تولید کم شود پرداختی نیز کم می‌شود به شرط اینکه با انجام کار فنی، چاه‌ها آسیب نبینند.

زنگنه مدت‌زمان قرارداد را ۱۰ سال اعلام کرد و افزود: در قراردادها از همه نوع قراردادی استفاده می‌کنیم. از EPC تا GC را انجام می‌دهیم. اکنون نمی‌توان میادین نفتی را با روشهای ۱۰۰ سال قبل اداره کرد. باید قراردادها جدید باشند. در تمام دنیا قراردادها به صورت E&P هستند. ما نیز شرکت‌های ایرانی کوچک درست کردیم که در پروژه‌ها شرکت دارند البته ما نیز به آنها کمک می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت هرچند با کمبود منابع روبه‌رو است اما سعی دارد کار و اشتغال در این صنعت مولد و زنده باشد، اظهار کرد: تولید به خاطر تحریم‌ها کم شده اما ما باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم تا هر زمان که لازم شد با قدرت تولید خود را محقق کنیم و سهم‌مان هم احیا شود.

به گفته وی ایران اکنون شرایط سختی را به لحاظ تحریم و کرونا سپری می‌کند اما ما در وزارت نفت سعی می‌کنیم فشارها به مردم کم شود. بخشی از نیاز بهداشتی مردم مربوط به حوزه پتروشیمی است که ما سعی می‌کنیم حتما تولید داشته باشیم. همچنین تولید مواد شوینده و لباس‌های ایمنی در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بدون وقفه در حال انجام است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرار نیست تسلیم شویم و این قرارداد امروز نیز نمونه‌ای از عزم ما برای تحقق اهداف تولید است که عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: توسعه میادین مشترک یک اصل و ضرورت بوده است، در میدان گازی پارس جنوبی با حداکثر تولید در ۲۷ فاز برداشت گاز داریم. فقط دو فاز باقی مانده که قبلا در دست توتال و شرکت‌های چینی بود که کنار رفتند و قرارداد به پتروپارس منتقل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.