بهروز نعمتی نماینده دوره دهم مجلس درخصوص اتفاقات یکشنبه گذشته و برخورد نمایندگان با وزیر امورخارجه، گفت: من فکر می‌کنم از آنجا که مجلس عصاره فضائل ملت است و باید هرچه فضیلت و ویژگی خوب است در مجلس باشد، همواره این توقع وجود داشته و دارد که همواره مجلس قداست خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: البته اتفاقی که در روز یکشنبه در برخورد با ظریف رخ داد را هم نمی‌توان به کل مجلس تعمیم داد، این‌ها تعداد انگشت شماری بودند که قبلا هم در مجلس بودند و چنین کارهایی می‌کردند. 

نعمتی در ادامه اظهار داشت: من فکر می‌کنم با توجه به اینکه دوستان نماینده از آقای ظریف دعوت کردند و به دنبال این بودند که ایشان گزارشی از وضعیت بین‌المللی به مجلس ارائه دهد، طبیعتا باید به حرف های ایشان گوش می‌کردند، اما یک عده‌ای نمی‌خواستند یا دوست نداشتند که حرف‌ها را بشنوند و نشنیدند.

وی افزود: در مجموع من فکر می‌کنم همانطور که آقای ظریف هم گفتند و تعدادی از دوستان نماینده که من با آن‌ها صحبت می‌کردم اشاره داشتند، امروز شرایط کشور نیاز دارد که همدلی، صفا و صمیمیت در میان قوا و مسئولان مختلف برقرار باشد که بشود مشکلات را حل کرد. همه هم می‌دانیم که مشکلات مربوط به آقای ظریف و سایرین نیست، مشکلاتی که الان کشور با آن مواجه است، از دست آقای ظریف هم خارج است.

این نماینده مجلس دهم در ادامه با اشاره به تلاش برای تصویب لوایح مربوط به FATF بیان داشت: من در مجلس دهم، در کمیسیون درخصوصCFT  و پالرمو به عنوان یکی از موافقان صحبت کردم، خب اکنون یک سری توقعات وجود دارد که این دستگاه دیپلماسی بخواهد کاری را انجام دهد، وقتی دستگاه دیپلماسی در موضوع FATF  و CFT یعنی نقل و انتقال پول و مسائل مالی مشکل دارد قاعدتا این‌ها در حوزه‌های مختلف اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: همین الان درخصوص موضوع ترکمنستان یک اتفاقی افتاده و ما باید پولی را بابت گازی که از ترکمنستان خریداری کردیم به آن کشور پرداخت کنیم، به این دلیل که این کانال مالی وجود نداشت الان ترکمن‌ها از OFAC (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) باید مجوز بگیرند که این طلب پرداخت شود، بالاخره موضوعات مختلف این چنینی هم وجود دارد و به اعتقاد من دوستان باید این‌ها را تحلیل کرده و مدنظر قرار دهند.

نعمتی در ادامه افزود: البته بخشی از این اتفاقات هم می‌تواند متاثر از این باشد که هنوز ابتدای مجلس است و دوستان نسبت به برخی موضوعات حساسیت بیشتری دارند، همچنین از جهت دیگر وقتی نمایندگان برای سرکشی در حوزه‌های انتخابیه حضور پیدا کرده و مشکلات و موضوعات را بیشتر می‌بینند، ممکن است این موضوعات هم در نوع رفتار آن‌ها تاثیر بگذارد. اما آن چیزی که مهم است محور همه موضوعات ما باید عقلانیت باشد و از توهین و تهمت و حرف‌هایی که در شأن مسئولان ما نیست، پرهیز کنیم.

نماینده سابق مجلس در ادامه به مطرح شدن طرح سوال از رییس‌جمهور و همچنین گرانی دلار اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در مجلس بودیم همواره به ما انتقاد وجود داشت و حتی ما را به سخره می‌گرفتند که چرا دلار گران شده است، خب اکنون مجلس عوض شده چرا بازهم گرانی می‌شود، این نشان می‌دهد مشکلات ما عوامل متعددی دارد.

نعمتی همچنین بیان داشت: باید واقعیت‌ها را ببینیم، بالاخره مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم می‌دهند و شرایط به وضع امروز می‌رسد و نمی‌توان ادعا کرد که درخصوص مشکلات ما، یک نفر مقصر است. اما نکته مهم‌تر این است که باید با هماهنگی در عرصه‌های مختلف به این سمت پیش برویم که با کمک گرفتن از این توان و انرژی خوبی که نمایندگان جدید دارند، کارها را پیش برده و از این فرصت برای حل کردن مشکلات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرخاش به یکدیگر راه چاره نیست، گفت: آقای ظریف آدم زحمت‌کشی است، ممکن است من هم نقدهایی به ایشان داشته باشم، که دارم. منتها چاره کار پرخاش به یکدیگر نیست و دشمنان از این اتفاقات خوشحال می‌شوند و این را نه خدا می‌پسندد نه مردم و نه قرآن اینگونه می‌گوید، لذا اگر نقدی داریم، باید موضوعات را با گفت‌وگو حل کنیم وگرنه اینکه آدم به کسی بگوید دروغگو، بی‌صداقت، ضعیف یا ترسو درست نیست و به نظر چنین مواردی نباید در مجلس مطرح شود.

نعمتی با بیان این که پرسشگری حق مجلس است، اظهار داشت:  البته باید برای مجلس حق پرسشگری قائل باشیم و این را هم بدانیم که پرسشگری در کانال درست و شرایط خودش حق مجلس است. در مجموع رفتارهای روز یکشنبه اتفاقی بود که رقم خورد و امیدواریم که دیگر اتفاق نیفتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.