علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به تحولات هفته های اخیر میان مجلس و دولت و با تاکید بر اینکه با فشارهای بی‌دلیل و رویکردهای جناحی  کاری از پیش نمی‌رود، گفت: فکر می‌کنم روحانی هر آنچه در توان داشت انجام داد و در این شرایط نباید انتظار زیادی از دولت داشت. باید واقع‌بین بود و در سطح کلان درپی حل ریشه‌ای مشکلات بود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه اقدامات تحریک آمیز برخی از جناح‌ها بعد از برجام در سوء استفاده ترامپ از شرایط تاثیر داشت، یادآور شد: گرچه آمریکا نتوانست اجماع بین المللی علیه ایران به وجود آورد ولی به هر حال با خروج از برجام، تحریم‌ها را شدت بخشید.

 

مجلس رویکرد تعاملی با دولت داشته باشد

 

صوفی با بیان اینکه در این شرایط دامن زدن به تنش در کشور کارساز نیست، اظهارداشت: اگر وجهه همت مجلس یازدهم در همراهی با دولت، کاهش تنش‌های بین المللی باشد، می‌توان امیدوار بود با حفظ دستاوردهای منطقه‌ای به دنبال راه حلی در جهت تامین منافع ملی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این مجلس از آنجا که رابطه خوبی با نهادهای خارج از دولت دارد باید تلاش کند منابعی را برای کمک به اقتصاد جذب کند که این کار با تعامل و تقنین امکان پذیر است.

صوفی با تاکید بر کارایی مدیریت واحد در اداره کشور، اظهار کرد: در جریان بحران کرونا دیدیم که حاکمیت یکپارچه پشت دولت ایستاد و این بحران مدیریت شد. همکاری‌های مردم چشمگیر و کمک‌های مردم بی‌نظیر بود و فرهنگ خاص ایرانی‌ها به کمک دولت و حاکمیت آمد.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: من چندین بار استاندار و وزیر دولت اصلاحات بودم. در استان‌ها به دو شکل می‌توان عمل کرد، یکی اینکه نگاه کوتاه مدت داشته باشیم و دیگری رویکرد توسعه‌ای است. نگاه کوتاه مدت این است که به مراجعات فردی مردم پاسخ داده شود ولی در نگاه توسعه‌ای کاری به افراد نداریم مستقیم به سراغ تقویت زیرساخت‌ها، مزیت‌های نسبی و اقتصادی استان و کشور می‌رویم.  مزیت‌های نسبی، اقتصادی و بین المللی را شناسایی کرده و روی آنها کار کنیم. در این صورت است که با ایجاد اشتغال، مشکلات مردم برطرف می‌شود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با تاکید بر اینکه حاکمیت و دولت باید نگاه توسعه‌ای داشته باشند، گفت: خیلی فرصت‌ها از دست رفتنی است. برخی می‌گویند نفت ذخیره می‌کنیم و بعداً صادر می‌کنیم ولی نباید فراموش کرد که همه مزیت‌های نسبی اقتصادی و بین‌المللی این گونه نیست، خیلی از مزیت‌ها و فرصت‌ها در رقابت بین المللی از دست می‌رود اگر ما در بازار حضور نداشته باشیم آنرا از دست می‌دهیم و رقبا برای همیشه جای ما را می‌گیرند.

پیوستن به FATF باعث توسعه می‌شود

وی با بیان اینکه این معادله علاوه بر بازار نفت و انرژی در مورد بازار فرش، پسته، پتروشیمی و ... هم صدق می‌کند، گفت: تحریم‌ها به شدت به بازار و مشتریان ما لطمه می‌زند. همچنین محدویت‌هایی که بر اثر معطل ماندن کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باعث از بین رفتن کانال مبادلات مالی و عقب ماندن از توسعه روابط مالی با دنیا -که به شدت وابسته به فناوری است- می‌شود که از این ناحیه هم تکنولوژی روز دنیا را از دست می‌دهیم.

صوفی نپیوستن به FATF را از موانع توسعه توصیف کرد و افزود: این قبیل امور باید در اولویت و فصل مشترک و محور تصمیمات قوای سه گانه و نهادهای دیگر باشد که منافع ملی را محور قرار دهند.

وی منافع ملی را در سه سطح دسته‌بندی کرد و گفت: دسته اول «منافع بقا» است که بدون آنها ایرانی وجود نخواهد داشت در حفظ این منافع، کسی نباید تعارف کند و حتی منافع دیگر را باید فدای بقا کرد. دومی «منافع حیات» مانند فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی و اقتصادی است.

 این فعال سیاسی با بیان اینکه از دست دادن این دو منافع جبران ناپذیر است، گفت: ممکن است منافع بقای ما وجود داشته باشد ولی مزیت‌ها نباشند که غیبت آن به حیات، ممات و زندگی ما وابسته است. منظور اینکه بعد از اطمینان از بقای کشور باید به دنبال استفاده از فرصت‌های داخلی و خارجی برویم.   

وی  بخش سوم از منافع ملی را «منافع مهم» معرفی و اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر نهادهای مهم حاکمیتی باید نسبت به این مسائل حساس باشند و از متخصصین و همچنین تجربه بین‌المللی استفاده کنند. مسائل را به روزمرگی نگذرانند و برای اداره علمی کشور راهبردها را تعیین کنند.  

صوفی در واکنش به نامه اخیر روسای کمیسیون‌های مجلس به رییس جمهوری اظهار کرد: اینکه آنها به روحانی گفتند از راه خود برگردد، منظورشان را متوجه نمی‌شوم! آقای روحانی باید به کجا برگردد؟ باید روشن کنند منظورشان سیاست‌ داخلی و خارجی است یا اقتصاد و برجام؟ آنها اول باید موضوع را مشخص کنند سپس برنامه و ابزار در اختیار دولت قرار دهند.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات درباره عملکرد ۷ ساله دولت روحانی، گفت: در دولت اول آقای روحانی گرچه مذاکرات هسته‌ای مورد اعتراض عده‌ای از نیروهای داخلی بود و دولت را با چالش جدی مواجه کرد ولی موفق شد این کار سخت را به سرانجام برساند.

روحانی با منتقدان داخلی مدارا کرد

 

 این فعال سیاسی اضافه کرد: روحانی برای اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد خیلی با منتقدان داخلی مدارا کرد. انتظار می‌رفت آقای روحانی معطوف به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود، اقداماتی در داخل انجام دهد ولی همه چیز تحت‌الشعاع برجام قرار گرفت چون تلاش داشت عواید اقتصادی برجام وارد زندگی مردم شود.

وی گفت: تحلیل روحانی این بود که با کاهش تنش‌ها می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تولید، گره‌های کور و مسائل داخلی را حل کند. بنابراین بخش زیادی از انرژی خود را صرف مذاکرات هسته ای کرد.

صوفی، برجام را پیروزی بزرگی دانست و گفت: لغو ۶ قطعنامه قبلی که در سازمان ملل بر علیه ایران صادر شده بود از جمله دستاوردهای برجام بود و در کنار آن موضوع ایران هراسی هم به محاق رفت و شرایط کشور در سیاست خارجی دچار دگرگونی شد.

 دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات افزود: با روی کار آمدن ترامپ، خروج او از برجام، اعمال تحریم‌های بی‌سابقه و بسته شدن مسیر مبادلات بانکی و مالی دولت دچار گرفتاری شد، ارز گران و این موجب ایجاد تورم شد. همین باعث شد که دستاوردهای انتخاباتی و استراتژی تنش‌زدایی دولت از دست برود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.