مینو محرز: مردم به سینما، تئاتر و رستوران نروند /با ماسک زدن می توان کرونا را کنترل کرد

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و متخصص بیماری های عفونی  در برنامه "استودیو هشت " رادیو نمایش در پاسخ به این سوال که «نظر شما در باره بازگشایی سالن های تئاتر و سینما چیست و چقدر می تواند خطرناک باشد؟ به نظر شما این سالن ها باید دوباره به صورت مقطعی تعطیل شوند یا خیر، خطری برای سلامت مردم ندارد؟» گفت: تجمع خطرناک است و علت شیوع زیاد دوباره این بیماری به علت تجمع است و کسی هم در این تجمعات ماسک نمی زند. الان که استفاده از ماسک اجباری شده است امیدوار هستم که همه رعایت کنند. 

وی تصریح کرد: ما به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که مردم به تئاتر و سینما بروند. رستوران، تئاتر، سینما و هرجایی که تجمع است باید ممنوع باشد مگر اینکه بتوانند فاصله یک و نیم متری را رعایت کنند، چون در یک فضای سر بسته اگر همه با ماسک برای مدت طولانی بنشینند خیلی جالب نیست و فاصله فیزیکی باید رعایت شود. 

دکتر محرز درپاسخ به این سوال که ماسک زدن چقدر می تواند کمک کند و خطر را کم کند، گفت: خیلی زیاد. طبق مطالعاتی که انجام شده است اگر ۲ نفر رو در روی هم بدون ماسک صحبت کنند، اگر یکی از این ۲ نفر مثبت باشد، احتمال ۹۵ درصد نفر دوم هم مثبت می شود، اما اگر هر ۲ نفر ماسک زده باشند ریسک ۹۵ درصد به ۱ و نیم درصد می رسد. الان اروپا توانسته است این بیماری را با ماسک اجباری کنترل کند. بنابراین توصیه می کنم حتی الامکان از خانه خارج نشوید و اگر هم بیرون می آیید حتما ماسک بزنید. ترجیحا اصلا از ماسک های تقلبی فیلتر دار یا ماسک های گران جراحی استفاده نکنید و از ماسک های پارچه ای استفاده کنید و روزانه آنها را بشویید. 

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این سوال که «اگر خودمان ماسک پارچه ای در خانه تهیه کنیم خوب است؟»، اظهار داشت: بسیار عالی است، فقط باید ۲ لایه باشد و نازک نباشد.

دکتر محرز درباره ضرورت تعطیل شدن سالن های سینما و تئاتر و رستوران ها، گفت:  الان در همه جای دنیا ثابت شده است که رفتار مردم می تواند این بیماری را کنترل کند، یعنی اگر دولت ها همچنان مشغول بازگشایی و تعطیلی اماکن مختلف باشند فایده ندارد چون مردم باید رعایت کنند. اگر زمانی که بیرون می آیند ماسک بزنند و حتی الامکان بیرون نیایند، در محیط کار مدیریت شود که کارمندان فاصله فیزیکی را رعایت کنند و در تمام مدت ماسک بزنند و شیفت بندی کنند که تعدادی دورکاری کنند می شود این بیماری را کنترل کرد. 

وی گفت: همانطور که مردم در ایام عید همکاری کردند و این بیماری کنترل شد، الان هم باید رعایت کنند. اگر آن زمان یک نفر از اعضای خانواده کووید ۱۹ می گرفت، الان خانوادگی باهم می آیند چون با هم قاطی شده اند به مراسم های عروسی و عزا و مهمانی و... می روند؛ این کارها کاملا اشتباه است و مردم باید رفتارشان را عوض کنند. مردم باید به خودشان سخت بگیرند تا سالم بمانند.

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این سوال که «آیا در فضای باز هم این ویروس منتشر می شود؟» گفت: اگر فاصله ۱ و نیم متری را در فضای باز رعایت نکنند و ماسک نزنند باز هم فرقی نمی کند. اگر در فضای باز ۲ نفر بدون ماسک رو به روی هم باشند که فرقی نمی کند، چون باعث انتقال می شود. به نظر من اگر فاصله ۱ و نیم متری رعایت شود و همه ماسک بزنند می شود این بیماری را کنترل کرد. 

وی تاکید کرد: ثابت شده است که رفتار مردم با ماسک زدن می تواند این بیماری را کنترل کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.