«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری تلفنی به روزنامه انگلیسی نشنال چاپ امارات گفت که واشنگتن از چند طریق در حال همکاری با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است تا با آنچه «تهدید موشکی از سوی ایران» خوانده می‌شود، مقابله کند.

پمپئو با این ادعا که تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در مهرماه امسال باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود، افزود که ایالات متحده پایبند به تامین کمک‌های امنیتی برای کشورها حاشیه خلیج فارس در مواجهه با قدرت فزاینده موشکی ایران است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در حالی ادعا کرد که برنامه موشکی ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که کشورش برخلاف این قطعنامه از برجام خارج شده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

وی گفت که واشنگتن برای مقابله با ایران اقدامات مختلفی را انجام می‌دهد از جمله تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس.

پمپئو همچنین تاکید کرد که راه‌های دیگری نیز وجود دارد که علنی نیست.

دیپلمات ارشد آمریکا در اظهارات دیگری مدعی شد که برنامه موشکی ایران برای هدف قرار دادن نقاطی دورتر از همسایگی این کشور است و برنامه ماهواره‌ای تهران نیز در راستای توسعه برنامه موشک بالستیک آن است.

با نزدیک شدن به پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر که یکی از ثمرات برجام با فاصله ۵ ساله از آغاز اجرای آن است، آمریکا اگرچه از توافق هسته­‌ای خارج شده اما در تلاش است با ارائه طرحی نشان دهد همچنان می­‌تواند در روند اجرای برجام و قطعنامه مربوط به آن در شورای امنیت فعال ظاهر شود و تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که روسیه، چین و اتحادیه اروپا به عنوان طرف‌های باقیمانده در برجام تاکید کرده‌اند که آمریکا از این توافق خارج شده و دیگر مشارکت‌کننده آن محسوب نمی‌شود، لذا هیچ حقی برای استفاده از مفاد این توافق یا قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.