«اسماعیل بقایی هامانه» در چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل خاطر نشان کرد؛ ترور سردار سلیمانی اقدامی غیر قانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است.

وی یادآور شد. که این اقدام نه تنها نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد، بلکه نقض قوانین حقوق بشری است و گزارش گزارشگر سازمان ملل در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس ایران، قابل چالش نیست .

اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل پیشتر در همین نشست ترور سردار سلیمانی را  نقض قوانین بین المللی خواند و تصریح کرد؛ در این عملیات یک مقام بلندپایه ایران که یک کشور با حق حاکمیت است، هدف قرار گرفت.

وی عنوان کرد که ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند. گزارشگر سازمان ملل بر همین اساس عملیات آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را نقض منشور ملل متحد خواند.

سفیر کشورمان در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که ترور سردار سلیمانی فراتر از یک اقدام خودسرانه بلکه غیر اخلاقی و خطرناک است. بقایی عملیات به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را «تروریسم دولتی» خواند و خاطر نشان کرد که آمریکا باید بر همین اساس پاسخگوی اقدام خود باشد. هیچ دلیل و برهانی به گفته او نباید اجازه داده شود که «این اقدام غیر قانونی» را توجیه کند.

سفیر کشورمان بر همین اساس از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا درباره به خطر افتادن ابتدایی ترین قوانین حقوق بشری، حاکمیت قانون و مبانی نظام بین الملل، زنگ خطر را به صدا درآورد. وی سردار سلیمانی را محبوب ملت ایران خواند که ترور او ضمن جریحه دار کردن احساسات مردم، گواه دیگری برای اثبات رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران در چهل سال گذشته است.

وی در پایان با بیان اینکه سردار سلیمانی مثل یک قهرمان زندگی کرد و سرانجام به شهادت رسید تصریح کرد: او همچنان برای قاتلانش یک کابوس به شمار می‌رود.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی ۱۳۹۹) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.