مدلی که یک استاد علوم سیاسی دانشگاه استونی بروک ابداع کرده شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آبان‌ماه را ۹۱ درصد پیش‌بینی می‌کند.

مدل پیش‌بینی ابداع شده توسط یک استاد علوم سیاسی پیش‌بینی می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات آبان‌ماه آینده ۹۱ درصد شانس پیروزی دارد.

بر اساس گزارش نشریه انگلیسی ایندیپندنت، مدل ایجاد شده توسط «هلموت نورپوث»، استاد دانشگاه «استونی بروک» توانسته است پنج انتخابات از شش انتخابات گذشته در آمریکا را به‌درستی پیش‌بینی کند. این مدل در سال ۱۹۹۶ ایجاد شده است.

نورپوث می‌گوید مدل پیش‌بینی او قادر بوده [در صورتی که زودتر ابداع شده بود] بر اساس نتایج انتخابات‌های مقدماتی، ۲۵ انتخابات از ۲۷ انتخابات برگزار شده از سال ۱۹۱۲ را به درستی پیش‌بینی کند. اساس مدل او بر میزان اشتیاقی است که نامزدها در دوران کاندیدا شدن (انتخابات‌های مقدماتی درون‌حزبی) می‌توانند در میان رای‌دهندگان ایجاد کنند.

اگر پیش‌بینی نورپوث درست باشد، جو بایدن که در دو انتخابات مقدماتی آیوا و نیوهمشایر عملکرد ضعیفی از خود نشان داده بود در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

بایدن در اوایل رقابت‌های درون‌حزبی عملکرد ضعیفی داشت اما زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌نفع او وارد عمل شد از رقیب اصلی خود، برنی سندرز پیشی گرفت. بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که بایدن قادر نیست سبد رای سندرز را به‌طور کامل به‌خود اختصاص دهد.

مدل نورپوث در سال ۲۰۱۶ که اکثر نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات نشان می‌دادند، پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود.

پیش‌بینی نورپوث در حالی مطرح می‌شود که برخی مدل‌های پیش‌بینی دیگر از جمله مدل پیش‌بینی «آکسفورد اکونومیکس» پیش‌بینی کرده‌اند ترامپ در انتخابات آبان‌ماه آتی شکست سختی را متحمل خواهد شد. علت این شکست از منظر مدل مزبور رکود حاصل از همه‌گیری کرونا در آمریکاست. مدل آکسفورد هم در ۱۶ انتخابات از ۱۸ پیروز آرای عمومی را درست پیش‌بینی کرده بود.

در همین حال، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم پیش‌بینی کرده که اگر روند اقتصادی فعلی و کاهش تایید عملکرد ترامپ با همین روند ادامه یابد، او تنها می‌تواند ۲۴ درصد آرای الکترال را به خود اختصاص دهد. با این حال، مدل نورپوث می‌گوید ترامپ نه‌تنها برنده خواهد شد بلکه آرای الکترالش از ۳۰۴ در سال ۲۰۱۶، به ۳۶۲ در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

اما نکته‌ای که بسیاری از پیش‌بینی‌ها در آن مشترک‌اند آن است که نحوه مدیریت بحران کرونا در سرنوشت انتخاباتی ترامپ در آبان‌ماه تاثیرگذار خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.