از روز دوشنبه ۱۶ تیرماه سامانه کارا با هدف پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به متقاضیان خویش فرمایی، متقاضیان فاقد بیمه و بنگاههای رسمی، فعال شده و امکان ثبت نام برای کلیه شاغلین و صاحبان کسب و کارهای فاقد بیمه و آسیب‌دیده از کرونا که متقاضی استفاده از وام و تسهیلات حمایتی کرونا هستند، فراهم شده است.

ارسال پیامک اطلاع رسانی و دعوت متقاضیان فاقد بیمه و مشمولان دریافت وام کرونا از پنجشنبه گذشته توسط وزارت کار آغاز شده و بر این اساس افراد پس از دریافت پیامک می توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی https://corona-kara.mcls.gov.ir درخواست وام خود را به ثبت برسانند.

 معاونت اشتغال وزارت کار به منظور شناسایی مشمولان فاقد بیمه، راستی آزمایی و احراز هویت متقاضیان از دستگاه‌های تخصصی و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بهزیستی و فنی و حرفه ای دعوت کرده و هماهنگی های لازم برای ارائه اطلاعات متقاضیان صورت گرفته است.

عیسی منصوری ـ معاون اشتغال وزیر کارـ در این باره به ایسنا می گوید: پرداخت هرگونه تسهیلات به بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای ذیل ۱۴ رسته مصوب که دارای کد بیمه تأمین اجتماعی یا لیست بیمه ای نیستند بعد از شناسایی و اعلام دقیق مشخصات این واحدها در حوزه کارفرمایی و خویش فرمایی و کدملی کارفرما و شاغلین آن و اعلام به وزارت کار جهت ثبت و پایش در سامانه کارا امکانپذیر خواهد بود.

به گفته وی مبلغ وامی که به اشخاص حقیقی خویش فرما یا خود اشتغال تعلق می گیرد، شش میلیون تومان، برای واحدهای کسب و کاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود ندارد، شش میلیون تومان صرفا به کارفرما و برای بنگاه‌ها و واحدهای کسب و کاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود دارد، مبلغ هشت میلیون تومان به ازای هر شاغل  خواهد بود.

آنطور که معاون اشتغال وزارت کار می گوید نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی مؤسسات عامل به مشمولان، ۱۲ درصد و حداکثر زمان پرداخت تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تعیین شده و مدت بازپرداخت تسهیلات کرونا با احتساب دوره تنفس، ۲۴ ماهه و از ابتدای آبان ماه ۱۳۹۹ است.

مشمولان فاقد بیمه متقاضی تسهیلات کرونا برای دریافت این تسیهلات باید فعال بوده و مجوز فعالیت از دستگاه مربوطه را داشته باشند مگر آنکه بنا به ضرورت و تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا دچار توقف فعالیت شده باشند.

مطابق دستورالعمل پرداخت تسهیلات به فعالیتها و واحدهای کسب و کار بیمه نشده آسیب دیده از ویروس کرونا، تسهیلات کرونا تا سقف ۱۶ میلیون تومان نیازمند ارائه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک، تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان، نیازمند سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن، تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه دو ضامن، بییش از ۱۶۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه سه ضامن و بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان وام نیازمند ارائه تضمین صادره از سوی صندوق های ضمانت یا ارائه وثایق متعارف بنا به تشخیص بانک خواهد بود.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان فاقد بیمه متقاضی وام شناسایی و احراز هویت شده و پیامک اطلاع‌رسانی به آنها ارسال شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.