رویترز گزارش داد، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.

داده های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد فعالیت‌های صنعتی این کشور در ماه ژوئن به میزان کاملا محسوسی تقویت شده و در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است. روند اشتغال‌زایی در بازار کار نیز کماکان مثبت باقی مانده و نرخ بیکاری رو به کاهش است.

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۱۰۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۴۶ هزار و ۶۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۳ هزار و ۹۷۲ نفر، برزیل با ۶۶ هزار و ۸۶۸ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۳۹۱ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۸۹۹ نفر و مکزیک با ۳۲ هزار و ۱۴ نفر بوده است.

رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.

با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد؛ میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.

کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" - گفت: به طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات آمریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.

دور تازه تنش‌های آمریکا و  چین بر سر مساله هنگ کنگ حالا ممکن است به حوزه ارزی نیز کشیده شود و برخی از منابع آگاه گفته‌اند شماری از مقامات دولت آمریکا به ترامپ پیشنهاد داده‌اند تا اتصال دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا را ملغی اعلام کند. با این حال برخی از کارشناسان نگران‌اند چنین اقدامی باعث شود تا چین با فروش بخشی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که در اختیار دارد، فشار روی بازدهی این اوراق را تشدید کند.

چین دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان، پس از ژاپن است اما تاکنون از این سلاح استفاده نکرده است. از سوی دیگر مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا از احتمال ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن‌های محبوب چینی نظیر تیک تاک در آمریکا خبر داده است.

یوکیو  ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" - گفت: روز به روز رفتار معامله گران تغییر می کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده ایم ریسک های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۸۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۰ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

 مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه‌ای موثر خواهد بود.

در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.

از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت‌های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف‌های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۴ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۹ درصد بالا رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۳  به ۱.۱۲۷ دلار رسید.

مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

ارزهای آسیایی

با وجود آن که بانک مرکزی چین مربوط به تزریق ده ها میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای مالی این کشور برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا شده اما آن‌طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه می به ۳.۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است. 

تا پایان ژوئن چین دارای ۱۱۰.۷۶ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۲.۴۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. با این حال به نظر می رسد بازگشت دلار به محدوده زیر هفت یوان دست کم در کوتاه مدت بعید باشد.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱۰۷.۶۱۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۹ یوان چین اعلام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.