حدود ۳۵۰ نهاد بهداشت عمومی، نهاد‌ بهداشت محلی و گروه‌های ذی‌نفوذ در زمینه بهداشت و درمان در آمریکا طی نامه‌ای به «الکس ازار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده خواستار توقف دخالت‌های سیاسی در امور بهداشتی این کشور شدند. 

 به نوشته وبگاه «پالیتکو»، این نهاد‌ها در دادخواست خود از الکس ازار خواسته‌اند در حمایت از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای مخالفت با دخالت‌های سیاسی در این خصوص نقش بسزایی ایفا کند.

پالیتکو همچنین نوشت، این نهاد‌ها به دلیلی ناامیدی از پاسخ‌ ترامپ به شیوع ویروس کرونا  در آمریکا و نگرانی در مورد اینکه دولت وی در حال کنار گذاشتن متخصصان خود و سست کردن اعتماد مردم به مقامات بهداشتی است، حمایت خود از این نهاد فدرال را اعلام کرده‌اند. 

این نهاد‌ها امروز (سه‌شنبه) در نامه‌ای نوشتند: «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری همچنان یک مؤسسه بهداشت عمومی برتر جهانی است و باید در بحبوحه این همه‌گیری با آن اینگونه برخورد شود. ما باید صدای ناتوان این مرکز را تقویت کنیم، نه اینکه آن را خسته کنیم.» 

این هجمه از سوی این نهاد‌ها در حالی علیه ترامپ وارد شده که به دلیل بی‌توجهی وی به این بیماری همه‌گیر، وضعیت بهداشت عمومی آمریکا به وضعیت هشدار رسیده است. 

به نوشته پالیتکو، ترامپ حتی از تشویق مردم به انجام اقدامات اساسی مانند پوشیدن ماسک خودداری کرده و با وجود اینکه تعداد مبتلایان به طور روزافزونی در کشورش افزایش می‌یابد، بر این نکته اصرار دارد که ویروس کرونا ناپدید خواهد شد.   

این نامه به اختلاف عمیق بین مقامات فدرال ارشد و مقامات محلی آمریکا که در مقابله با ویروس کرونا مسئول هستند، اشاره کرده‌ است.  

در این نامه همچنین آمده است: «ما از خبرهای روز‌افزون مقاومت در برابر پیام‌های بهداشتی موثق و همچنین تهدید مقامات و نهاد‌های بهداشتی عمیقاً نگران هستیم. چنین گرایش‌هایی سلامت و رفاه شهروندان آمریکا را در یک مقطع حساس به خطر می‌اندازد در حالی که مبتلایان به بیماری کووید-19 در حال افزایش است.»

پالیتکو همچنین نوشت این اظهارات هنوز در مراحل اولیه خود هستند و نتیجه کار می‌تواند ماهیت‌های مختلفی داشته باشد. 

«آنتونی فائوچی»، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال آمریکا نیز روز گذشته گفت این کشور هرگز کاهش مبتلایان به کووید-۱۹ را آنطور که انتظار می‌رفت تجربه نکرده و بنابراین همچنان به شدت با موج اول این بیماری درگیر است.

وی در اظهارات خود گفت آمریکا همچنان تا زانو درگیر موج اول بحران کروناست. 

فائوچی همچنین گفت در هفته گذشته چندین بار رکورد ابتلای روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر در آمریکا به ثبت رسید که وضعیتی جدی است و باید فوراً به آن رسیدگی شود. او این صحبت‌ها را در گفت‌وگو با «فرنسیس کولینز» مدیر انستیتوی ملی بهداشت آمریکا بیان کرد که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

اظهارات وی در این باره در حالی مطرح شد که بر اساس گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، آمار فوتی‌های آمریکا از ۱۳۰ هزار نفر عبور کرده و مواد ابتلا هم به حدود ۳ میلیون نفر رسیده است.

از سوی دیگر دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۸ نفر جدید بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این ویروس در این کشور به ۱۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.