اساسنامه کمیته ملی المپیک بعد از تایید در هیات اجرایی و مجمع عمومی ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ارسال شد. در رفت و برگشت‌های متعدد بالاخره این اساسنامه از سوی IOC مورد تایید قرار گرفت.

برای اجرایی شدن اساسنامه تازه نوشته تاییدیه دولت و همین طور شورای نگهبان هم لازم بود. بالاخره بعد از گذشت مدتی و برگزاری جلسات مختلف در کمیسیون اجتماعی اوایل مهرماه سال گذشته به هیات در دولت رفت و در نهایت ۱۴ مهرماه مورد تایید قرار گرفت. اوایل آذرماه سال ۹۸ هم دولت اساسنامه را به شورای نگهبان ارسال کرد که تیرماه امسال بعد از چند ماه بالاخره نظر نهایی اعلام شد.

برخی تغییرات صورت گرفته از سوی شورای نگهبان به تایید نرسیده و ایراداتی به آن وارد شده است. در پاسخی که شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک داده ایراداتی مطرح و اعلام شده نظر نهایی بعدا اعلام خواهد شد.

* ابهامات مطرح شده از سوی شورای نگهبان چیست؟

یکی از ایرادات مطرح شده به این اساسنامه در خصوص بند ۱۶ است که اشاره به مقابله و عدم پذیرش هرگونه فشار سیاسی، مذهبی و حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، و تبعیض جنسیتی اشاره دارد که اعلام شده این بند مغایر موازین شرع و اصول ۴، ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی است.

شورای نگهبان همچنین اعلام کرد منظور از دور بودن کمیته ملی المپیک از هر گونه گرایش‌های نژادی، مذهبی، سیاسی و منع هر گونه تبعیض روشن نیست و ابهام دارد.

نکته دیگر اینکه شورای نگهبان این سوال را پرسیده در خصوص بند ۲ ماده یک که فعالیت کمیته ملی المپیک در چارچوب مفاد منشور المپیک و قوانین جاری جمهوری اسلامی است، در مقام تعارض بین مفاد منشور المپیک و قوانین جاری کدامیک حاکم خواهد بود؟

همچنین اعلام شده بند یک ماده ۳ عبارت "مقابله با هرگونه تبعیض" و "لزوم محترم شمردن قوانین جهانی" دارای ابهام است.

در این اساسنامه همچنین در خصوص انتخاب اعضای مرکز نظارت بر تیم‌های ملی نیز ایراداتی گرفته و اعلام شده بعد از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

در زیر می‌توانید این ایرادات را ببینید:

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.