به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه امروز (یکشنبه) وزارت بهداشت اسرائیل آمده، بسیاری از پیام‌های ارسالی به اسرائیلی‌ها در پی دخیل شدن مجدد آژانس امنیت داخلی "شین بت" در مساله مقابله با کروناویروس بوده است. روزنامه هاآرتص گزارش کرد که به بیش از ۳۰ هزار تن اطلاع داده شد که باید از روز پنج‌شنبه در قرنطینه بمانند.

اسرائیل اخیرا شین بت را مامور کرد تا از فناوری پیشرفته شناسایی تلفنی برای رهگیری افرادی استفاده کند که با افراد آلوده در ارتباط بوده و به آنها اطلاع دهد که باید در قرنطینه خانگی بمانند. این اقدام اوایل سال جاری میلادی نیز مورد استفاده قرار گرفت و گروه‌های حقوق بشری آن را در دادگاه عالی اسرائیل به چالش کشیدند. دادگاه نیز تهدید کرد آن را متوقف می‌کند مگر آنکه بر اساس نظارت قانونی صورت گیرد.

پس از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در موج نخست آلودگی ویروسی، به نظر می‌رسید که اسرائیل و قلمروهای فلسطین این شیوع گسترده را متوقف کرده است اما با کاهش محدودیت‌ها موارد ابتلا در ماه گذشته میلادی گسترش یافت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امروز در نشست کابینه گفت: ما در موج دوم کرونا هستیم. تمام جهان و اسرائیل گرفتار شده‌اند. ما در وضعیت اضطرار به سر می‌بریم.

در کرانه باختری نیز ساکنان از روز جمعه موظف شده‌اند تا در خانه بمانند مگر آنکه برای خرید دارو یا مواد غذایی بیرون بیایند. همچنین رفت و آمد بین شهرها و روستاها نیز به شدت محدود شده است. انتظار می‌رود که این وضعیت تا پنج روز ادامه یابد.

امروز نیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وضعیت فوق‌العاده را برای ۳۰ روز در اراضی اشغالی تمدید کرد تا به مقام‌ها اجازه دهد محدودیت‌های بیشتری برای مقابله با ویروس در نظر بگیرند.

مقام‌های فلسطینی می‌ترسند که ویروس از کنترل خارج شود و بر سیستم بهداشت و درمانی که فاقد منابع کافی است، اثر بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.