یورونیوز گزارش داد، جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی به‌مناسبت ۴ ژوئیه (۱۴ تیر)، روز استقلال آمریکا، خواستار ریشه‌کنی نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده شد.

معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در این پیام ویدئویی که به‌روی تصاویری از صحنه‌های تظاهرات و مبارزات برای حقوق مدنی در گذشته و حال آمریکا پخش می‌شد، به «تاریخچه زشت نژادپرستی» در آمریکا پرداخت.

 بایدن با اشاره به ترور مارتین لوتر کینگ و قتل جرج فلوید به‌دست پلیس ایالت مینه‌سوتا گفت: «اکنون زمان آن رسیده است تا به آنان که به حاشیه رانده شده‌اند، به سرکوب‌شدگان و به منزویان سهم‌شان از رؤیای آمریکایی را اعطا کنیم. اکنون این شانس را داریم که ریشه‌های نژادپرستی سیستماتیک در این کشور را از جا برکنیم.»

جو بایدن همچنین با یادآوری اصل برابری تمامی انسان‌ها در اعلامیه استقلال آمریکا گفت که این اعلامیه تمامی مردم را به‌سمت عدالت فرا می‌خواند.

بایدن در پیام ویدئویی جدید به اظهارات دونالد ترامپ به‌مناسبت روز استقلال اشاره‌ای نداشت.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود به‌مناسبت روز استقلال، که در برابر کوه راشمور واقع در پارک ملی ایالت داکوتای جنوبی برگزار شد، تخریب و انهدام مجسمه‌ها و نماد‌های تاریخی را در جریان ناآرامی‌های اخیر به‌باد انتقاد گرفت و هشدار داد: «ملت ما شاهد کارزار بی‌رحمانه‌ای برای پاک کردن تاریخ، بدنام کردن قهرمانان ملی و از بین بردن ارزش‌ها است.»

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی نا‌آرامی‌های صورت‌گرفته در شهرهای کشورش را «بی‌نظمی خشونت‌آمیز» توصیف کرد و آن را نتیجه سال‌ها تلقین و القائات نادرست از سوی جریان‌‌های افراطی چپ‌گرا و نیز رویکرد جانبدارانه نهاد‌های آموزشی، رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و سایر نهاد‌های فرهنگی دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.