خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، اگر این انتخابات ریاست جمهوری طبق برنامه پیش برود و شش سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود، به حزب چپگرای "اوو مورالس"، رئیس جمهوری سابق این کشور فرصت بازگشت به قدرت پس از استعفای وی و فرار از کشور را می‌دهد.

این انتخابات در حالی باعث تنش بیشتر سیاسی در بولیوی شده که این کشور با بحران کرونا و درگیر شدن سیستم بهداشت و درمان روبروست.

در لاپاز، پایتخت و سایر شهرهای بزرگ اعتراضات روزانه در دفاع و در مخالفت با اقدامات مقابله با ویروس در جریان است.

فشارها از سوی حزب مورالس که هنوز هم کنترل پارلمان را برعهده دارد و ضعف دولت کنونی ناشی از بحران کرونا و بحران‌های اقتصادی "جینین آنی‌یز"، سرپرست دولت را بر آن داشت تا با برگزاری انتخابات در ششم سپتامبر ۲۰۲۰ موافقت کند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند، تلاش برای حل بحران سیاسی در بحبوحه افزایش پاندمی ویروس کرونا تنها باعث بدتر شدن اوضاع و بی ثباتی کشور می‌شود.

یکی از تحلیلگران سیاسی در دانشگاه سن آندرس گفت، کاهش حضور مردم در حوزه‌های رای گیری از ترس ابتلا به ویروس کرونا بر مشروعیت این انتخابات خدشه وارد می‌کند و آن را زیر سوال می‌برد.

بیش از ۳۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ ناشی از آن در بولیوی ثبت شده و انتظار می‌رود که در زمان برگزاری رای‌گیری این میزان بیشتر هم شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.