بامداد جمعه گذشته انفجاری در یک مخزن گاز در شرق تهران و در حاشیه یکی از اماکن نظامی رخ داد. به دنبال وقوع این حادثه در ساعات ابتدایی گمانه‌زنی‌هایی در این باره صورت گرفت که با توضیحات سخنگوی وزارت دفاع در خصوص علت این حادثه به برخی از این سوالات و گمانه‌ها پاسخ داده شد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع صدای انفجار و نور حاصل از آن، ناشی از حادثه در مخزن گاز در منطقه پارچین بود که بلافاصله یگان‌های آتش نشان و اطفای حریق وارد منطقه شدند و آتش بدون هیچ تلفات جانی مهار شد.

این حادثه البته از همان ابتدا فرصتی را فراهم کرد تا رسانه‌های معاند فارسی زبان با پرداختن به آن به شبهاتی در این زمینه دامن بزنند.

یکی از موارد مطرح شده در این رسانه‌ها تمرکز بر موضوع انفجار در منطقه «خجیر» بود. این رسانه‌ها مدعی شدند انفجار در مرکز تولید موشک‌های بالستیک در گروه صنعتی شهید باکری رخ داده است در حالی که مقامات رسمی وزارت دفاع در گزارش‌های خود به وضوح این ادعا را رد کردند.

نام منطقه «پارچین» از سال ۲۰۰۳ در حاشیه گفتگوهای هسته ای ایران با ۱+۵ مورد توجه رسانه‌های بیگانه قرار گرفت و حال با وقوع این حادثه، رسانه‌های فارسی زبان معاند به دنبال ابهام‌سازی و شبهه‌افکنی از طریق بازتولید کلیدواژه پارچین با سوءاستفاده از یک حادثه عادی هستند.

طرح ادعای مضحک انفجار در تونل‌های زیرزمینی تولید و نگهداری موشک پس از انتشار گزارش تصویری و ارائه توضیحات کامل از محل انفجار مخزن گاز از سوی ایران نشان می‌دهد که رسانه‌های معاند دو هدف شامل ضربه‌پذیر معرفی کردن صنایع نظامی حساس ایران و همچنین تضعیف قدرت موشکی بازدارنده کشورمان را که تاکنون ضربات سهمناکی از آن دریافت کرده‌اند را به بهانه این حادثه پیگیری می‌کنند.

برخی عناصر و رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی نیز پا را از دروغ‌پردازی‌های اولیه فراتر گذاشته و انفجار ایجاد شده را به حملات سایبری این رژیم مرتبط کردند!

در این خصوص یک مقام مطلع نظامی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی رسانه‌های معاند به «نورنیوز» گفت: تصاویر موجود و همچنین عکس‌های ماهواره‌ای که از رسانه‌های مدعی وقوع انفجار در تاسیسات موشکی منتشر شده نشان دهنده سوختگی پوشش گیاهی اطراف مخزن منفجر شده گاز است.

او با اشاره به تطبیق مختصات عکس‌های ماهواره‌ای با محل اعلام شده از سوی ایران افزود: چگونه ممکن است انفجاری در زیر زمین رخ بدهد اما بدون آن که حفره‌ای در روی زمین ایجاد شود باعث ایجاد سوختگی پوشش گیاهی گردد.

این مقام نظامی خاطرنشان ساخت: گزارش تصویری و عکس‌های منتشر شده به روشنی بیانگر انفجار محدود و در سطح زمین است و ربطی به مراکز ادعایی ساخت موشک در تونل‌های زیرزمینی ندارد.

او در پایان افزود: مخزن گاز منفجر شده به صورت دستی کنترل و شارژ می‌شده و اساسا امکان حمله سایبری به آن نیز وجود نداشته است.

در همین حال نباید از نظر دور داشت که به دلیل تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران و همراه ساختن دیگر کشورها برای جلب رأی در این موضوع، تمرکز بر نام منطقه پارچین و اشاره به تونل‌هایی برای تولید موشک، یکی از راه‌های همراه ساختن افکار عمومی و کسب حمایت سیاسی دیگر کشورها برای تداوم تحریم‌ها علیه ایران است.

این در حالی است که تمام گزارش‌های مراکز نظارتی بین‌المللی حاکی از پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی و دوری از تولید سلاح‌های نامتعارف است و دست‌مایه قرار دادن چنین موضوعات خلاف واقعی، نشانه‌ای از ناتوانی آمریکا در اثبات ادعاهای واهی خود برای محکوم کردن ایران است.

همچنین نباید فراموش کرد که آمریکا این روزها به دلیل فشارهای داخلی و بین‌المللی ناشی از ناتوانی در کنترل شیوع کرونا و نیز اعتراضات ضدنژادپرستی زیر فشار شدید افکار عمومی قرار دارد و به همین جهت تلاش می‌کند تا با طرح موضوعات حاشیه‌ای ضمن منحرف کردن افکار عمومی داخلی و خارجی، فرصتی برای عبور از این فشارها بیابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.