علی رضا رشیدیان، روز چهارشنبه در نشست خبری، در خصوص ارز مورد نیاز زائران، گفت: ۷۲ هزار و ۹۱۴ نفر از زائران ثبت نام شده وجه ۲۵ میلیون تومانی خود را واریز کرده بودند، البته تعداد زائران ثبت نامی ۷۶ هزار و ۷۲۸ نفر بود.

وی افزود: وجه زائران ثبت نام شده واریز کرده بودند ۱۸۲۲ میلیارد تومان بود که ما ۱۸۰۰ میلیارد آن را به بانک مرکزی برای تامین ارز واریز کردیم و این اقدام بزرگ ترین کمک برای زائران بود که باعث می‌شود ارز را برای آنان ذخیره کنیم و این موضوع بزودی در شورای عالی حج مطرح می‌شود تا مصوبه آن را بگیریم که این پول برای حجاج سال آینده ذخیره شود.

رشیدیان گفت: برای تثبیت ارز زائران باید مصوبه شورای عالی حج را داشته باشیم.

وی افزود: تمامی زائران که امسال قصد اعزام به حج را داشتند در سال آینده اعزام می‌شوند و این پولی که دادند برای اعزام سال آینده و تأمین ارز هزینه خواهد شد.

رشیدیان ادامه داد: اگر زائری بخواهد پول خود را پس بگیرد آمادگی این را داریم که آن را پرداخت کنیم و فرد بعدی را که در نوبت ثبت نام است، جایگزین وی می شود.

وی افزود: زائرانی که امسال ۲۵ میلیون تومان ثبت نام کرده بودند با قیمت ارز امسال در سال آینده اعزام می‌شوند و ارز آنها حفظ می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت، با اشاره به اینکه افق روشنی را در قیمت ارز نمی بینیم، گفت: اگر بتوانیم ارز را تثبیت کنیم، بهترین کار برای زائران انجام شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص دیه شهدای مسجدالحرام گفت: پیگیری دیه شهدای منا و مسجدالحرام همیشه جزء ثابت مذاکرات ما با طرف عربستان بوده، در آذرماه چِک دیه شهدای مسجدالحرام تحویل داده شد و مدتی بعد نیز خانواده‌ها آن را دریافت کردند.

وی تأکید کرد: مشکلاتی در نقد کردن آن چک وجود داشت که این موضوع از طریق وزارت خارجه پیگیری شد و نتیجه آن، این بود که وکالتی را بگیریم و به عربستان برده و در آنجا بتوانیم چک را نقد کنیم. با توجه به اینکه سفارت و کنسولگری در عربستان نداریم، قرار شد سفارت سوئیس که حافظ منافع ما است، تائیدیه‌ای برای وصول چِک‌ها به ما ارائه دهد. در نهایت عربستان عنوان کرده که وزارت خارجه سوئیس نیز تائیدیه اولیه را تائید کند.

رشیدیان ادامه داد: در نهایت قرار بود سفیر سوئیس برای این موضوع به ایران بیاید و امیدواریم هفته آینده ملاقاتی با او داشته باشیم تا بتوانیم چِک خسارت شهدای مسجدالحرام را نقد کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص مصوبه شورای عالی حج گفت: اگر مصوبه شورای عالی حج را برای تثبیت نرخ ارز بگیریم، قصد داریم دریافتی از زائران ثبت‌نام شده را کامل کنیم و مرحله بعد را نیز از آنها بگیریم تا بتوانیم ارز مصوب را خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام‌ها در ۹۹ درصد کاروان‌ها پر شده است، افزود: ظرفیت خالی نداریم و قصد نخواهیم داشت ثبت‌نام جدیدی را انجام دهیم.

رشیدیان همچنین درباره اعزام زائران به عتبات و اربعین گفت: حج واجب شرعی و زیارت عتبات مستحب است اما با توجه به جایگاه اربعین، سناریوهای مختلفی را برای اعزام زائران و برگزاری مراسم در دستور کار داریم اما فعلاً جمع‌بندی نهایی انجام نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: امیدواریم تا رسیدن زمان برگزاری مراسم اربعین، ویروس کرونا فروکش کرده باشد اما اگر نشد، به دنبال سناریوهای دیگری هستیم.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که به آن فکر می‌کنیم آن است که اگر نشد به صورت عمومی زائران حضور پیدا کنند، نمایندگانی از گروه‌های مختلف را برای اعزام ساماندهی کنیم که البته این موضوع نیز در شرایطی است که ظرفیت عراق برای ارائه خدمات به زائران مهیا شود.

رشیدیان در خصوص اعزام زائر به سوریه اظهار داشت: سوریه نسبت به کشورهای دیگر در رابطه با ویروس کرونا، شرایط بهتری دارد اما طبق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد پروتکل‌هایی را میان وزارت بهداشت ایران و کشور سوریه، منعقد و در آن الزامات بهداشتی برای اعزام رعایت شود. همچنین پس از آن دستورالعمل‌های اجرایی برای اعزام انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مجموع فکر می‌کنیم شرایط سوریه برای پذیرش مسافر و زائر مساعدتر از عراق باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.