احمد جنیدی جعفری، گفت: طبق تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع دخانیات مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی ممنوع و تخلف از آن مستوجب حکم به جزای نقدی است.

وی افزود: به رغم پیگیری های وزارت بهداشت طی سال های اجرای قانون، متاسفانه به دلیل اجرای ضعیف قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، مراکز عرضه قلیان در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت غیر قانونی گسترش یافت و منجر به افزایش مصرف قلیان در جامعه، خصوصا در بین جوانان گردید.

جنیدی بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور، با درخواست وزیر بهداشت و رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا از دادستان کل کشور برای حمایت حوزه سلامت از ممنوعیت مصرف مواد دخانی و قلیان در اماکن عمومی، بخشنامه دادستانی کل کشور با تاکید بر اجرای قوانین و همکاری و حمایت از بازرسین بهداشت و ضابطین قضایی برای جلوگیری از عرضه قلیان صادر شد. به این منظور با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تیم های مشترک با پلیس اماکن و دادستانی تشکیل، بازرسی  و نظارت بر اماکن عمومی به طور مستمر انجام و از هرگونه عرضه و استعمال مواد دخانی و قلیان جلوگیری شود. در صورت مشاهده تخلف، با پلمب امکنه، متصدیان این مراکز به مراجع قانونی معرفی می شوند زیرا در واقع این اقدام در شرایط حاضر حکم تهدید علیه سلامت عمومی جامعه را دارد.  ضمنا هرگونه تبلیغ در خصوص عرضه مواد دخانی و از جمله قلیان ممنوع است و متخلفین بر اساس مصوبه دولت تا مبلغ ۴۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان جریمه می شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: ابزارآلات قلیان در انتشار ویروس کرونا موثر است چون محیط مناسبی برای بقا و رشد ویروس و سایر عوامل عفونی و بیماری زا می باشد. وزارت بهداشت در راستای سیاست های جهانی برای مهارکرونا ویروس، به خاطر خطری که مصرف دخانیات بر تضعیف سیستم دفاعی بدن دارد و افراد را مستعد به ابتلاء بیماری کرونا ویروس و سایر بیماری های کشنده می کند، با هرگونه ارایه تسهیلات برای عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی مخالفت و تخلفات مربوطه را از مراجع قضایی پیگیری می کند.

وی ممنوعیت عرضه قلیان حتی بعد از بازگشایی مراکزی که قبلا عرضه قلیان داشتند را مورد توجه داد و افزود: بخشنامه دادستان کل کشور به کلیه دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور و فرماندهی نیروی انتظامی ابلاغ شده و همکاری کاملی در این خصوص داریم. در استان تهران هم به دلیل مشکلاتی که در اجرای قانون در سنوات قبل داشتیم، جلسه ای اختصاصی با نمایندگان دادستانی، ناجا و دانشگاه های علوم پزشکی تهران برگزار و مقرر گردید که گشت های ویژه برای بازرسی از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع انجام شود و هرگونه تخلف در مورد عرضه قلیان بلافاصله پیگیری و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

جنیدی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر در این راستا، نامه رییس فرهنگستان علوم پزشکی به ریاست محترم قوه قضاییه بود که در آن نامه ضمن تاکید بر اجرای ممنوعیت پایدار استعمال دخانیات و عرضه قلیان در همه اماکن عمومی، خواستار برخورد قاطع با تولیـدکنندگان و مصـرف کنندگان قلیان در این اماکن شدند، به نحوی که موجب عبرت سایر هنجارشکنان شود.

وی افزود: امیدواریم مردم عزیز و فهیم کشور هم برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان به هیچ وجه به مراکزی که غیر قانونی اقدام به عرضه قلیان می کنند مراجعه نکنند و با مشاهده موارد تخلف در این زمینه، آدرس مرکز و امکنه متخلف را به سامانه ۱۹۰ شکایات بهداشتی گزارش دهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: به هرحال با توجه به اینکه بیماری کرونا ویروس در بسیاری از افراد ممکن است بدون علامت باشد واین افراد ممکن است در محیط های جمعی حضور داشته باشند، باید دقت بیشتری در اجرای قانون داشت.

وی افزود: مصرف کنندگان دخانیات به دلیل آسیب رساندن به ریه، معمولا سرفه های شایعی دارند و در واقع اشتباه گرفتن این سرفه ها با سرفه هایی که  ناشی از ابتلا به کروناویروس است، موجب می شود بیماری دیر تشخیص داده شود و این افراد عاملینی خطرناک برای انتقال ویرس هستند.

جنیدی با اشاره به گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت که دود دخانیات را عاملی برای انتقال ویرس شناخته است، اظهار نمود اگر فرد مصرف کننده مواد دخانی دچار بیماری کرونا باشد، قطعا با مصرف دخانیات موجب آلودگی محیط و انتقال بیماری به دیگران می شود.

به گفته وی، خطر انتقال بیماری از طریق مصرف دخانیات در اماکن عمومی بالا است و به هیچ طریقی نمی شود جلوی انتشار این ویروس را در اماکن آلوده به دود دخانیات گرفت.

جنیدی تصریح کرد: افراد مصرف کننده دخانیات با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت، یا بصورت خود جوش، می توانند مصرف مواد دخانی را ترک کنند. در مواجهه قرار گرفتن افراد غیرسیگاری با دود دخانیات نیز با مصرف آن هیچ فرقی ندارد و همان امراض مصرف را دارد، لذا مردم برای حفظ سلامت خودشان باید فعالانه عمل کرده و تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.