به گزارش شینهوا، «ژائولیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در روز دوشنبه اعلام کرد که پکن و مسکو به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران رأی منفی داد.

این مقام وزارت خارجه چین تاکید کرده که کشورش مخالف هرگونه اقدامی است که تنش‌های فعلی را بی دلیل پیچیده‌تر و شرایط را بدتر کند.

لیجیان تاکید کرد: چین همیشه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راه دستیابی به اهدافش حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال افزوده است که این کشور با سیاسی کاری کار آژانس مخالف است.

ژائو لیجیان در این ارتباط گفت: ایران به روشنی اعلام کرده که متمایل به حل مسئله از طریق گفتگو با آژانس است. در چنین شرایطی، چین هرگونه اقدامی را که تنش را بدتر کند و باعث تشدید اوضاع شود، تائید نخواهد کرد. ما امیدواریم که همه طرف های مربوطه بتوانند آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کند و حل اختلافات از طریق گفتگو و همکاری صورت گیرد.

این دیپلمات ارشد چین همچنین گفت: در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران، چین همیشه حامی حفظ توافق جامع هسته‌ای، چندجانبه گرایی، صلح و ثبات در خاورمیانه و همچنین حفظ نظم بین المللی براساس حقوق بین الملل بوده است. ما مایل به ادامه همکاری نزدیک با طرف‌های مربوطه و تلاش خستگی ناپذیر برای حل و فصل دیپلماتیک و سیاسی مسائل هسته‌ای ایران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه سه کشور اروپایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران نیز گفت: چین همیشه معتقد است که حفظ و اجرای توافق جامعه هسته‌ای تنها راه درست برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: چند روز پیش از این، «وانگ یی»، وزیرخارجه کشور ما با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت تاکید کرد که توافق جامع هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است و تائیدیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نتیجه مهم دیپلماسی چندجانبه گرایانه و موضوعی کلیدی در راستای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

جیلیان در ادامه با اشاره به قطعنامه شورای امنیت درباره تائید برجام گفت: همه بخش‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با دقت باید اجرا شود. کاهش تعهدات ایران در توافق نتیجه فشار شدید از سوی آمریکاست. ما از آمریکا می‌خواهیم تا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند و به مسیر صحیح توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت بازگردد. در حال حاضر همه طرف‌های توافق هسته‌ای لازم است تا اقدامات موثری را برای بازگشت تعادل حقوق و تکالیف در این توافق انجام دهند.

به گفته جیلیان، آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام، حال حق ندارد که از شورای امنیت خواستار اجرایی شدن مکانیسم  بازگشت سریع تحریم‌ها شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرده است که استراتژی فشار حداکثری علیه ایران کمکی به حل نگرانی‌ همه طرف‌ها درباره مسئله هسته‌ای ایران نخواهد کرد و اجرایی کردن مکانیسم بازگشت فوری تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت نتایج جدی در شورای امنیت برجای خواهد گذاشت که برخلاف تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای خواهد بود.

ژائو لیجیان در پایان سخنانش درباره ایران گفت: چین متمایل به کار کردن با جامعه بین المللی از جمله اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت و همچنین ترویج راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران است. در عین حال ما از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.