سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بیست و پنجمین جلسه ستاد انتخابات کشور با موضوع برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات مرحله دوم برگزار شد.

موسوی افزود: در انتخابات ۲ اسفندماه سال گذشته، در ۱۱ حوزه انتخابیه «لنجان» و «سمیرم» در استان اصفهان، «میانه» در استان آذربایجان شرقی، «بیجار» در استان کردستان، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره» در استان ایلام، «کرج، اشتهارد و فردیس» در استان البرز، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» در استان خوزستان، «کرمانشاه» و «اسلام آباد غرب و دالاهو» در استان کرمانشاه، «زنجان و طارم» در استان زنجان و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» در استان گلستان، نامزدها موفق به کسب حد نصاب لازم برای ورود به مجلس نشدند لذا طبق قانون باید انتخابات مرحله دوم با شرکت نامزدهایی که بیشترین رای را بدست آورده اند برگزار شود.

مدیر کل انتخابات وزارت کشور ادامه داد: بنابراین در روز جمعه ۲۱ شهریور انتخابات مرحله دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۹ استان برای ۱۱ حوزه انتخابیه شامل ۲۴ شهرستان انشاءالله برگزار می شود.

سید اسماعیل موسوی با اشاره به تمهید مقدمات برگزاری انتخابات افزود: همه اقلام و امکانات مورد نیاز تامین شده و در زمان مقتضی به استانها تحویل خواهد شد. علاوه بر آن، مانند انتخابات سراسری، در انتخابات مرحله دوم نیز هیاتهای اجرایی، نظارت و بازرسی فعالیت خواهند داشت و با بکارگیری نمایندگان فرماندار، اعضای شعب، بازرسان و ناظران، رای گیری از مردم آن حوزه های انتخابیه را انجام خواهیم داد.

موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره به ماده ۹ قانون اظهار داشت بر اساس این ماده، دو برابر نمایندگان مورد نیاز هر حوزه از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می کنند. با توجه به این که حوزه های انتخابیه یادشده هر کدام به یک نماینده نیاز دارند لذا ۲۲ نفر به مرحله دوم راه یافته اند تا رقابت کنند و در نتیجه ۱۱ نفر از بین آنان با رای اکثریت مردم انتخاب و به مجلس راه می یابند.

سیداسماعیل موسوی به کسانی که در مرحله دوم حق رای دارند اشاره و افزود کلیه رای دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول انتخابات رای داده اند شرکت خواهند نمود و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخابیه رای نداده باشند می توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات اظهار داشت در دوم اسفند سال گذشته، همه شعب اخذ رای را به دستگاه های احراز هویت الکترونیک تجهیز کردیم که دستاوردهای مهمی همچون استعلام آنلاین، پیشگیری از رای های تکراری، شناسنامه های جعلی، افراد فوت شده و ... داشت.

وی تصریح کرد: برای مرحله دوم انتخابات در شهریورماه نیز کلیه دستگاه های احراز هویت و صندوق‌های رای الکترونیکی را تامین کرده ایم و در صورت موافقت شورای نگهبان آمادگی داریم انتخابات تمام الکترونیک برگزار نماییم. ضمناً طبیعی است که در صورت استمرار شرایط موجود در خصوص شیوع بیماری کرونا، برگزاری انتخابات مرحله دوم، تابع تصمیم نهایی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.