عاطفه عابدینی، با بیان اینکه کووید ۱۹ تظاهرات بالینی و علایم متنوعی دارد، گفت: البته همچنان شایع‌ترین عضوی که درگیر می‌شود، ریه و بعد از آن علایم گوارشی است که به نظر می‌رسد نسبت به اوایل شیوع اپیدمی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان دانش متخصصان نسبت به این بیماری نوپدید افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر می‌دانیم که بسیاری از سردردهای مقاوم یا تازه آغاز شده و یا کاهش حس چشایی یا بویایی می‌تواند از علایم کرونا باشد.

آغاز سردردهای مقاوم می تواند از علائم کرونا باشد

عابدینی ادامه داد: همچنین اختلالات لخته‌ای منجر به سکته مغزی نیز از دیگر علائم احتمالی ویروس کووید ۱۹ است که در اوایل اپیدمی یا کمتر مشاهده می‌شد و یا توسط کادر درمان و متخصصان مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وی یادآور شد: این در حالی است که طی چند وقت اخیر برخی بیماران کرونایی با علائم سکته و یا سردردهای مقاوم تازه شروع‌شده مراجعه می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: البته این تظاهرات بالینی متنوع به این معنا نیست که دیگر ریه درگیر نمی‌شود، بلکه علاوه بر ریه احتمال درگیری سایر بخش‌ها هم وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد که علائم بیماری نسبت به اوایل اپیدمی تغییر کرده بخصوص این‌که افراد معمولا با علائم ناشایع مراجعه می‌کنند و پس از ‌اسکن ریه، درگیری ریوی هم مشاهده می‌شود و متاسفانه هنوز عامل مرگ بیماران کرونایی نارسایی‌های تنفسی است.

عابدینی در رابطه با وضعیت مرگ و میر بیماران کرونایی، عنوان کرد: در ابتدای اپیدمی اکثر بیماران با وضعیت تنگی نفس حاد مراجعه می‌کردند که همین مسئله عامل افزایش آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی بود. البته احتمال جهش و یا تضعیف و کاهش شدت آسیب‌زایی ویروس نیز جزو فرضیه‌های مطرح است که هنوز تایید قطعی نشده است.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه تعداد کیس‌های شدید بیماری کمی کاهش پیداکرده است، گفت: البته هنوز میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا وجود دارد و همچنان ناشناخته‌های زیادی درباره این بیماری نوپدید باقی مانده، به عنوان نمونه هنوز نمی‌دانیم چه افرادی از نظر ایمنی ژنتیکی مستعد ابتلا بوده و بدن‌شان قدرت مقابله با آن را ندارد.

عابدینی همچنین درباره درمان‌های مرتبط با کرونا تصریح کرد: درمان کووید ۱۹ در حال حاضر به دو شاخه درمان‌های ضدویروسی و درمان برای تعدیل سیستم ایمنی تقسیم می‌شود که بسته به شرایط بیمار و مرحله بیماری اعمال می‌شود.

وی یادآور شد: البته بسیاری از این درمان‌ها از همان نیمه‌های اسفند اعمال شده و طرح این مسئله که الآن روش‌های درمانی داریم که در ابتدا نداشتیم، واقعا درست نیست.

عابدینی با اشاره به برخی از علل کاهش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی، تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر علاوه بر افزایش دانش و تجربه کادر درمان، آگاهی مردم نسبت به این بیماری بیشتر شده و افراد با دیدن علایم سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که خود مسئله باعث کاهش مرگ‌ومیر شده و البته مسئله فرضیه تضعیف ویروس نیز مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در رابطه با انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر درگیری شدید ریه در مبتلایان بدون علامت، اظهار کرد: درگیری با ویروس کرونا مراحل و شدت مختلفی داشته و افراد را از مراحل ابتدایی تا شدید نارسایی ریه درگیر می‌کند، حتی ناقلین بدون علامت نیز وجود دارند که تنها از طریق انجام تست شناسایی شده‌اند. با این حال اگر فردی دچار نارسایی و درگیری شدید ریوی یعنی درگیری بالای ۵۰ درصد باشد حتما علامت‌دار خواهد بود و بیماری به ‌صورت سرفه خشک و یا تنگی نفس خود را نشان می‌دهد و اگر فردی بی‌علامت باشد، مطمئنا درگیری ریوی خفیف است.

آمار مبتلایان هنوز بالا است

عابدینی با هشدار نسبت به تبعات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها از سوی مردم،‌ با تاکید بر اینکه اپیدمی کرونا تمام نشده و همچنان با شدت گذشته عمل می‌کند، اظهار کرد: با توجه به آمارها می‌دانیم که هنوز بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و آمار مبتلایان هنوز بسیار بالاست.

تهران نیز وضعیت خوبی ندارد و طی چند روز اخیر با روند رو به افزایشی روبرو بوده که تماس‌های مکرر مردم در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک و سایر ابزار حفاظتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین عوامل افزایش شیوع و انتقال بیماری است.

استفاده از ماسک برای تمام افراد جامعه ضروری است

این فوق تخصص ریه بیمارستان مسیح دانشوری در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک برای تمامی افراد جامعه، ‌عنوان کرد: بسیاری از افراد ممکن است ناقل بدون علامت باشند و از این طریق منجر به شیوع بالاتر بیماری شوند، ‌ برخی علائم خفیف داشته و بدون توجه به این مسئله در مجامع عمومی و محیط کار حاضر می‌شوند و بیماری را به سایرین منتقل می‌کنند و به این مسئله نیز توجه نمی‌کنند که شاید بیماری در نفر بعدی شدیدتر ظاهر شده و یا حتی منجر به مرگ افراد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.