دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به تهدیدهای رئیس جمهور مصر مبنی بر احتمال مداخله نظامی این کشور در لیبی، تأکید کرد که ارتش تحت امر این دولت همه اراضی «اشغالی» لیبی را آزاد خواهد کرد.

«الهادی دراه»، فرمانده عملیات محور «سِرت و الجُفره» در ارتش دولت وفاق ملی ساعتی بعد از اظهارات عبدالفتاح السیسی گفت که نیروهای تحت فرمان دولت وفاق عزم خود را برای آزادی همه مناطق از دست شبه‌نظامیان ژنرال حفتر و حامیان او جزم کرده‌اند.

مصر به همراه امارات و عربستان سعودی از ژنرال حفتر که فرماندهی نیروهای شرق لیبی را برعهده دارد، حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کند اما هفته گذشته طرح آتش‌بسی فوری را ارائه داد که با مخالفت این دوله روبه‌رو شد.

به گزارش شبکه «فبرایر»، فرماندهی مذکور اظهارات رئیس جمهور مصر را مردود خواند و گفت که کسی که مدعی دخالت دیگران در امور لیبی است خود با اظهاراتش در امور این کشور، «دخالت آشکار» می‌کند.

رئیس جمهور مصر بعد از ظهر شنبه طی سخنرانی در پایگاهی تازه‌ تأسیس در غرب این کشور، از نیروهای مسلح مصر خواست برای احتمال انجام عملیات برون‌مرزی آماده شوند.

با این حال او گفت که مداخله ارتش مصر در لیبی با هدف تغییر وضعیت میدانی به نفع ژنرال حفتر، نیازمند موافقت و حمایت بین‌المللی است و مصر به تسلیح و آموزش نیروهای قبایل لیبی اکتفا خواهد کرد.

رئیس جمهور مصر همچنین عبور از شهر سرت و پایگاه هوایی الجفره را خطر قرمز مصر دانست و گفت که تجاوز از این خطوط واکنش قاهره را در پی خواهد داشت.

این دو منطقه خطوط تماس بین نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای تحت امر ژنرال حفتر هستند و پیشروی به سمت شرق و مرکز لیبی باعث خواهد شد که دولت وفاق ملی بر مناطق نفت خیز لیبی که جزو تولیدکننده‌های نفت اوپک است، سیطره یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.