محمدحسین امید در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علمی کابردی برگزار شد، با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی جمعیت دانشجویی کشور تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۵۰ مرکز از ۶۰۰ مرکز علمی-کاربردی بیش از ۱۰۰۰ دانشجو دارند بنابراین حجم دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر بسیار کمتر است.

وی در خصوص وضعیت شهریه دانشجویان علمی کاربردی در ترم تحصیلی جاری نیز گفت: درصد اندکی از شهریه پرداختی دانشجویان به عنوان بالاسری به مرکز دانشگاه اختصاص داده می‌شود اما مابقی به خود مراکز علمی-کاربردی تعلق می‌گیرد بنابراین دانشجویانی که بنا به دلایلی این ترم واحد یا ترم خود را حذف کنند شهریه ثابت آنها بازنخواهد گشت چرا که مراکز این شهریه را صرف تجهیزات، زیرساخت‌ها و حقوق کارمندان خود کرده‌اند اما مابقی شهریه برای ترم آتی دانشجو در حساب مراکز ذخیره خواهد شد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به تصویب اساسنامه بیش از ۹۰ درصد مراکز این دانشگاه افزود: برخی مراکز که نیمه دولتی یا به نهادها وابسته هستند نظیر جهاددانشگاهی، قوه قضاییه، هلال احمر و شهرداری‌ها نیازی به اساسنامه ندارند اما مابقی مراکز که اساسنامه نداشته باشند از مهر جاری اجازه پذیرش دانشجو از آنها گرفته خواهد شد.

امید با تاکید بر اینکه امتحانات پایان ترم دانشجویان علمی کاربردی به صورت حضوری برگزاری می‌شود، گفت: با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه بومی هستند و تعداد آنها نیز کمتر است بنابراین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امتحانات پایان ترم آنها به صورت حضوری برگزار خواهد شد مگر اینکه در برخی شهرهایی که از نظر شیوع کروناویروس در وضعیت قرمز باشند بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا عمل خواهد شد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: در برخی استان‌های وضعیت قرمز این اجازه داده شده که آزمون بخش‌های عملی با تعویق برگزار و نمرات دروس ناتمام رد شود. 

 به گفته وی، البته برخی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به برگزاری کلاسهای عملی به صورت حضوری اعتراض دارند در حالی که برگزاری این کلاس‌ها صرفا به صورت حضوری امکان دارد و دانشجو باید به صورت حضوری امتحان عملی داده و استاد برای دانشجو نمره بدهد. برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل به حضور در کلاس‌های عملی ندارند دو راه وجود دارد؛ نخست این‌که ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌تر اعلام کرد که دانشجویان امکان حذف ترم را دارند، ضمن اینکه دانشجویان این دانشگاه نیز چنین امکانی را دارند و در صورتی که تمایل به حضور ندارند، می‌توانند دروس عملی را حذف کنند.

امید با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های عملی به صورت حضوری تصریح کرد: شاید برخی دانشجویان نیازمند اتمام تحصیلات در این ترم بوده و باید آزمون بدهند و نمره پایانی را بگیرند. از این رو تصمیم گیری به دانشجویان واگذار شده است. اگر برخی دانشجویان اعتراض می‌کنند تصمیم ادامه شرایط تحصیلی به خودشان واگذار شده است.

وی همچنین درباره برگزاری ترم تابستان علمی کاربردی عنوان کرد: پیشتر اعلام شد که ترم تابستانی حذف و برگزار نمی‌شود در حالی که شاید برخی دانشجویان نیازمند گذراندن تنها دو واحد عملی تا دانش آموختگی و دریافت مدرک باشند از این رو ترم تابستانی برای این دروس عملی و این گروه از دانشجویان برگزار می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین گفت: همه گیری ویروس کرونا دنیا را حتی کشورهای پیشرفته‌ای که به نظام سلامت و مدیریت خود اطمینان داشتند، غافلگیر کرد. آمریکا و اروپا به عنوان کشورهای پیشرفته در این دوران آسیب دیدند، ایران نیز به عنوان کشور در حال توسعه از این آسیب در امان نماند.

امید افزود: نقطه مشترک تمامی کشورها تعطیلی نظام‌های آموزشی بود و همه کشورها به آموزش‌های مجازی روی آوردند.

وی تصریح کرد: در این میان دانشگاه‌هایی که زیرساخت‌ها و سابقه آموزش مجازی داشتند کمتر آسیب دیدند. در ایران نیز برخی دانشگاهها مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی مجبور شدند که خیلی زود خود را با شرایط تطبیق دهند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این دانشگاه در حالی که هیچ یک از شرایط زیرساخت آموزش مجازی را نداشت و دانشجویان و مدرسان نیز آمادگی لازم را نداشتند سامانه مجازی خود را در ۱۶ فروردین ماه رونمایی کرد.

امید با بیان این که مراکز آموزشی این دانشگاه نیز آمادگی لازم را برای آموزش‌های مجازی نداشتند، عنوان کرد: تا پیش از شرایط کرونا ۱۱۰ هزار کلاس در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می‌شد در حالی که در دانشگاه‌های سراسری این کلاس‌ها تقسیم می‌شود. نه واحدهای شهرستانی زیرساخت مورد نیاز را دارند و نه مراکز، دانشجویان، مدرسان و پهنای باند کشور آمادگی اجرای این برنامه سنگین را داشت. این در حالی است که تا همین چند سال پیش ثبت‌نام هم در مراکز به صورت دستی انجام می‌شد.

وی همچنین گفت: با وجود تمامی نواقص وکاستی‌ها سامانه مجازی دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی شد اگرچه کندی سرعت و مشکلات در ابتدا وجود داشت اما رفته رفته نواقص برطرف شد. مدرسان نیز به روز شدند و حتی شیوه تدریس و جزوه های برخی از مدرسان نیز به دلیل همین آموزش مجازی تغییر کرد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید با این که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش‌های علمی کاربردی عملی است، اظهار کرد: مابقی دروس نیز باز هم به دو بخش عملی و نظری تقسیم می‌شود. این سامانه برای دروس نظری راه اندازی شد و در جاهایی که اماکن برگزاری کلاس‌های عملی بود، کلاس‌ها هم برگزار شد. همچنین زمان ترم تحصیلی افزایش یافت و تمدید شد و بازه برگزاری امتحانات نیز تغییر کرد. اکنون دانشجویان تا ۲۱ تیرماه فرصت رفع نواقص دارند.

امید از فوت یک دانشجوی علمی کاربردی بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: یک دانشجوی علمی کاربردی در یکی از مراکز استان‌ها به علت ابتلا به این بیماری فوت کرده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در این دانشگاه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی موظف هستند تا امکانات بهداشتی در اختیار دانشجویان بگذارند و دانشجویان نیز باید اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت فراخوان بهمن ماه سال ۹۸ برای جذب مدرس نیز گفت: در حال حاضر پرونده متقاضیان در واحدهای استانی در حال بررسی است در واقع ۱۸ هزار داوطلب در این فراخوان ثبت نام کردند که بعد از پالایش ۱۰ هزار نفر آنها باقی ماندن که این افراد برای بررسی بیشتر به واحدها مراجعه خواهند کرد.

دکتر امید تاکید کرد: نتایج نهایی فراخوان فوق تا شهریور ماه ابلاغ و افراد بعد از دریافت کد مدرسی از مهر سال جاری در کلاس ها حضور خواهند یافت.

وی همچنین از ابلاغ فراخوان جدید جذب مدرس دانشگاه علمی کاربردی از اواخر مرداد ماه خبر داد و گفت: افرادی که در این فراخوان پذیرفته شوند می‌توانند بهمن ماه سال آینده کد مدرسی دریافت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.