محسنی اژه‌ای در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه‌های قوه قضاییه برگزار شد گفت که امسال به لحاظ شرایط کرونا برگزاری همایش قوه قضاییه و دیدار با رهبری مانند سال‌های گذشته نخواهد بود اما ما همان همایش را به صورت ویدیو کنفرانس خواهیم داشت و در آن همایش از همین طریق گزارشی خدمت رهبری ارائه می‌شود و از رهنمودهای ایشان استفاده خواهد شد.

محسنی اژه‌ای که به مناسبت رئیس ستاد بزرگداشت قوه قضائیه در نشست خبری سخن می‌گفت ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: آن چه در سال ۱۳۶۰ گذشت را به یاد می‌آوریم و گرامی می‌داریم و شهادت شهید بهشتی را نیز گرامی می‌داریم. هر ساله هم دولت برنامه‌هایی دارد و هم قوه قضائیه، دولت در شهریور ماه هفته‌ای به نام دولت دارد و قوه قضائیه نیز از اول تیر تا ۷ تیر هفته قوه قضائیه را دارد اما امسال کمی به دلیل کرونا شرایط متفاوت است.

وی افزود: یکشنبه اول تیر، روز مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه، روز دوشنبه، روز حمایت قضایی از تولید و کارآفرینی، روز سه‌شنبه روز کرامت مردم و حقوق بشر، روز چهارشنبه روز عدالت الکترونیکی و فناوری‌های نوین، روز پنج‌شنبه، روز نظارت بر پیشگیری از وقوع جرم، روز جمعه، روز ترویج کار جهادی و در نهایت روز شنبه، روز ارتقای سلامت قوه قضائیه است.

معاون اول قوه قضائیه در ارتباط با پرونده اکبر طبری گفت: عده‌ای می‌پرسند آقای طبری در مراجع قضایی چقدر از فسادش به دیگران سرایت کرده و اعمال نفوذ کرده؟ باید گفت تخقیقات زیادی شده، بسیاری از افراد با ایشان همکاری کردند اما بسیار موارد نادری بوده است. در بین قضات، ۲ قاضی شاغل و بازداشت شده و ۲ قاضی بازنشسته مربوط و دخیل در این پرونده داشتیم.

هم‌چنین تعدادی وکیل و دلال هم در این پرونده دخیل بودند و مجموعا ۲۱ نفر مربوط به اکبر طبری تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی افزود: در پاسخ به این سوال که آیا ایشان فسادش آشکار و روشن بوده باید گفت: ایشان مقدار زیادی پیچیده عمل کرده و بدون تحقیقات ۱ ساله، تخلفاتشان بروز و ظهور نداشته و فقط شایعاتی بوده است و در سال ۹۷، وقتی اطلاعات سپاه به میدان آمد سرنخ‌های جدیدی پیدا شد.

اژه‌ای اظهار کرد: برای بسیاری از معاونین عالی قوه، رییس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدامی می‌کردیم.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با آمارهای دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی گفت: از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸، بیش از ۹۰۰ حکم قطعی در ارتباط با دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شد که از این ۹۰۰حکم، ۹ مورد اعدام، ۴ مورد حبس ابد، ۴۴ مورد حبیس بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۰۰ مورد حبس بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال، ۷۳۰ مورد حبس زیر ۱۰ سال، ۱۱۶ مورد انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۷۲ مورد انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم شدند.

وی افزود: در سال ۹۸، کم‌تر از ۱ درصد تخلف قضات را داشتیم ولی بیش از ۶۴۰۹ قاضی مورد تشویق قرار گرفتند هم‌چنین ۱۲۵ قاضی نیز سلب صلاحیت شدند و تعدادی نیز محاکمه و محکوم شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.