آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل به دنبال خلع سلاح حزب الله در منطقه بودند و به بهانه‌های مختلف از جمله اینکه گروه‌های مقاومت عامل بر هم زدن آرامش و امنیت منطقه هستند، سعی داشته‌اند برای اطمینان خاطر از اجرای برنامه‌های خود که چپاول و دست‌اندازی به منابع بزرگ انرژی خاورمیانه، تصاحب بازارهای منطقه و توسعه اشغالگری به ویژه در سرزمین‌های فلسطینی است، محور مقاومت را تضعیف و قدرت نظامی آن که برگرفته از نیروی مردمی منطقه است، سلب کنند. 

آمریکایی‌ها که تلاش‌های زیادی را برای از بین بردن محور مقاومت انجام داده‌اند همواره تلاش کرده‌اند تا قوانین بازدارنده‌ای را برای حزب الله و محور مقاومت در مجامع بین‌المللی به تصویب برسانند و از این طریق قدرت آن را تضعیف کنند.  

به عنوان نمونه آمریکایی‌ها در سپتامبر سال ۲۰۰۴ میلادی با همپیمانی فرانسه قطعنامه ۱۵۵۹ را به شورای امنیت سازمان ملل تحمیل کردند که بر خلع سلاح گروههای شبه نظامی بویژه در لبنان تاکید داشت.  

آمریکایی‌ها که از سال‌ها قبل برای تضعیف محور مقاومت و قدرت حزب الله تلاش کرده‌اند از بیش از ۱۰ سال قبل با تشکیل و تقویت گروه‌های تروریستی درصدد براندازی اولین پایگاه محور مقاومت یعنی سوریه با توسل به قدرت نظامی برآمدند تا از این طریق ارتباط محور مقاومت منطقه را قطع کنند و با برهم زدن آرامش و امنیت دو کشور عراق و سوریه، مقاومت مردم منطقه برابر رژیم صهیونیستی را تضعیف کنند.  

در همین سال‌ها، رژیم صهیونیستی بارها با تجاوز به خاک سوریه و لبنان پایگاههای محور مقاومت در این کشورها را مورد هدف قرار داده است، اما موفقیت ارتش سوریه و همپیمانان آن در عقب راندن گروه‌های تروریستی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی روز به روز به خشم سیاستمداران صهیونیست ها و آمریکایی‌ها افزوده است. 

در این پیوند شبکه اسکای نیوز خرداد امسال گزارش داد که کمیته پژوهش حزب جمهوری خواه در کنگره آمریکا یک استراتژی امنیت ملی با عنوان "تقویت آمریکا و مقابله با تهدیدات جهانی را ارائه کرده است که در آن خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق و یمن شده است. 

این کمیته خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران شد و از دولت واشنگتن خواست که دیگر بخش‌های اقتصاد ایران را مشمول تحریم کند و همچنین توصیه کرد که کمک‌های خارجی به ارتش لبنان و وزارت کشور عراق نیز قطع شود. 

از دیگر خواسته‌های این کمیته از کنگره ایالات متحده تحریم حزب‎الله و این که تمام وزیران این گروه در کابینه لبنان و افرادی چون "جمیل السید" (دبیرکل امنیت عمومی پیشین و نماینده کنونی مجلس لبنان) جمیل جبق (وزیر بهداشت کنونی لبنان) و فوزی صلوخ (وزیر امورخارجه اسبق لبنان) که خود را افرادی مستقل معرفی می‌کنند، نیز تحریم شوند. 

این کمیته همچنین توصیه کرده است که قانونی در کنگره آمریکا تصویب شود که تمام حامیان حزب‌الله و آن‌ها که خارج از این حزب فعالیت دارند شامل "نبیه بری" رییس مجلس کنونی لبنان و "جبران باسیل" رییس جریان ملی لبنان که پیشتر وزیر امورخارجه بود، نیز مورد پیگرد قرار گیرند. 

اقدام‌های آمریکایی‌ها در حالی انجام می‌شود که طی ۲ سال اخیر برنامه‌های فشار حداکثری آن‌ها از نظامی به اقتصادی تغییر یافته است زیرا دولت آمریکا به رغم ایجاد، تسلیح و حمایت از گروههای تکفیری و تروریستی طی بیش از یک دهه نتوانست دولت سوریه را به زانو درآورد و این کشور را تجزبه نماید.   

به همین دلیل نمایندگان مجلس سنای آمریکا دسامبر ۲۰۱۹  قانون قیصر را تصویب کردند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و قرار شد این قانون از ژوئن سال ۲۰۲۰ اجرا شود.   

آمریکا همزمان با این اقدام‌ها علیه سوریه، تلاش‌های خود برای تضعیف حزب الله لبنان را شدت بخشید و در هشتم خرداد امسال دیوید شنکر، معاون خاور نزدیک وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش واشنگتن برای تحریم متحدان حزب‌الله لبنان پرده برداری کرد. 

شنکر در  گفت وگو با فرانس ۲۴ و در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تحریم شخصیت‌های ائتلاف سیاسی حامی دولت لبنان، گفت: بله، این مسأله مطرح است و در حال بررسی اعمال بسته‌ای از تحریم‌ها علیه متحدان حزب الله هستیم و امیدواریم بزودی بخشی از این تحریم‌ها اجرایی شود. 

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به اینکه دولت لبنان در حال حاضر با چالش‌های بزرگ و بحران مالی و بهداشتی روبه‌رو است مدعی شد که این نتیجه سوء مدیریت، فساد و تبعات جنگ سوریه است و حزب الله بخشی از دولت است. 

سخنان شنکر پس از آن مطرح ‌شد که «دوروتی شیا» سفیر جدید آمریکا در لبنان  ۲۴ اسفندماه ۹۸ در دیدار با «حسن دیاب» نخست وزیر لبنان، به وی ابلاغ کرده بود که شرط کمک واشنگتن برای غلبه بر بحران اقتصادی این کشور، فاصله گرفتن دولت او از حزب‌الله است. 

در آن زمان برخی منابع  در مقر نخست وزیری لبنان فاش کرده بودند، سفیر آمریکا به دیاب گفته است در صورتی که دولت لبنان ثابت کند که کاملاً مستقل از حزب‌الله است و از دخالت‌های آشکار حزب‌الله در منطقه حمایت نکند، واشنگتن آماده است که به دولت بیروت کمک مالی کند. 

با اینحال حزب الله لبنان با پیش بینی فشارهای آمریکا و متحدانش بر مردم و دولت لبنان پیش از عملیاتی شدن برنامه‌های واشنگتن و گروه‌های داخلی وابسته به آن نسبت به ایجاد فتنه در لبنان هشدار داد و از همه گروهها و شخصیت‌های سیاسی لبنان خواست تا در این مورد هشیار باشند.  

پیش از شروع اعتراض‌های خیابانی جمعه شب در پی افزایش نرخ دلار در لبنان، شمار اندکی از افراد با تجمع در یکی از نقاط این کشور خواسته یا ناخواسته صدای دشمنان لبنان را با سردادن شعارهای فرقه‌ای و دینی انعکاس دادند و خواستار تحویل سلاح حزب الله یعنی خلع سلاح مقاومت شدند که در سال ۲۰۰۰ میلادی موجب نقش بر آب شدن طرح صهیونیست‌ها برای ایجاد جنگ داخلی شده بود.  

با بروز اتفاق‌های اخیر لبنان که به اعتقاد فعالان سیاسی و برخی تحلیلگران لبنانی منشاء خارجی دارد بسیاری از رسانه‌های همسو با سیاست‌های واشنگتن از جمله شبکه‌های عربستان سعودی از جمله الحدث، العربیه و الاخباریه با ذوق زدگی اقدام به پخش تصاویر زنده از اغتشاش‌های جمعه شب بیروت کردند و این اعتراض‌ها را در مخالفت مردم لبنان با محور مقاومت تفسیر کردند.       

شبکه العربیه جمعه شب با ذوق زدگی گزارش داد که همزمان با تظاهرات ضد حکومتی در چند شهر سوریه اعتراضات گسترده‌ای نیز در لبنان و عراق دوباره از سر گرفته شده است. 

این شبکه عربستانی با تحریف مطالبات مردم لبنان اضافه کرد:  معترضان در لبنان خواستار خلع سلاح حزب‌الله هستند. 

تارنمای شرق الاوسط دیگر رسانه ذوق زده عربستان از اعتراض‌ها در لبنان بود که با تحریف مطالبات لبنانی‌ها، این اعتراض‌ها را به سلاح حزب الله ربط داد و نوشت:  خواسته‌های معترضان در تظاهرات روز گذشته در لبنان اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت مبنی بر خلع سلاح حزب‌الله بود. 

این رسانه عربستانی بدون اشاره به فعالیت‌های آمریکایی‌ها برای افزایش مشکلات معیشتی مردم لبنان و فشار بر دولت " حسان دیاب " که با درخواست آمریکایی‌ها مبنی بر دوری از حزب الله و عدم انتخاب وزیر از این حزب سیاسی لبنان مخالفت کرده است، با انتشار خبری کذب و تهییج لبنانی ها علیه محور مقاومت، گران شدن نرخ دلار را به مسائل اقتصادی سوریه ربط داد و نوشت که عامل این گرانی، سرازیر شدن دلارها از بیروت به دمشق بوده است.    

در همین حال " فیصل عبدالساتر " یکی از کارشناس مسائل سیاسی لبنان با اشاره به اینکه ممکن است سیاست‌های تخریبی آمریکا پشت ‌پرده تحولات این کشور باشد، گفت: دولت بیروت باید رویه‌هایی برای تنظیم امور داشته باشد تا بتواند با یک برنامه ارتباطی گسترده از «فنجان‌های تلخ‌تر» که آمریکا مقابل بیروت قرار می‌دهد، جلوگیری کند. 

العربیه بدون توجه به پشت پرده اعتراض‌ها در عراق و لبنان گزارش داد که در عراق نیز مردم در اعتراض به  نیروهای حشد الشعبی به خیابان‌ها آمده‌اند. 

گزارش این شبکه عربستان در زمانی بر روی آنتن رفت که عراقی‌ها برای خروج آمریکایی‌ها از این کشور در حال مذاکره با واشنگتن بودند و چند هفته قبل از آن، آمریکا با تقویت مجدد داعش در مرزهای بین عراق و سوریه قصد تمدید حضور نیروهای خود در عراق را داشت که حشد الشعبی (نیروهای مردمی) عراق با قدرت مقابل داعشی‌های دوباره متولد شده ایستاد و بسیاری از آن‌ها را به هلاکت رساند و نشان داد که نیروهای عراقی بدون حضور نیروهای آمریکایی می‌توانند تروریست‌ها را نابود کنند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.