مسعود نجفی درباره بازگشایی سینماها، گفت: عمده قوانین برای بازگشایی سینماها درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که نحوه سانس‌بندی، نحوه ورود و خروج در ۱۵ بند تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه کسانی که اعضای خانواده هستند در کنار هم می‌نشینند و سایر افراد با فاصله زمانی که می‌خواهند بلیط خریداری می‌کنند، افزود: فاصله سانس‌ها بیشتر شده تا ضد عفونی کردن سالن‌ها درست انجام شود و همه با خیال راحت به سینماها بیایند.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، ادامه داد: از اول تیرماه ۷ فیلم اکران می‌شود؛ ۵ فیلم که از اسفند اکرانشان متوقف شد و فقط ۲ فیلم جدید روی پرده خواهد رفت که به زودی نامشان اعلام خواهد شد.

نجفی گفت: در مورد محرومیت ۶ ماهه فیلم‌ها در صورت انصراف از اکران، آیین نامه به صراحت گفته که اگر فیلمی قرارداد منعقد کند و بعد از قرارداد بگوید اکران نمی‌کنیم محرومیت ۶ ماهه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکران آنلاین ادامه می‌یابد به‌خصوص که ۴۰ فیلم در صف اکران آنلاین هستند وبه نظر می‌رسد اکران آنلاین همزمان با اکران سراسری باقدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

در پی درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز شنبه ۱۷ اردیبهشت با بازگشایی سالن های سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار از اول تیرماه موافقت کرد.

برخی از اهم دستورالعمل های بهداشتی به شرح زیر اعلام شد:

۱. در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۵۰ درصد مجاز است.

۲. لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان و حضور در سالن انتظار، فاصله گذاری ایمن رعایت شود.

۳. در دسترس بودن مایع ضدعفونی کننده برای مراجعه کنندگان الزامی است.

۴. ضد عفونی کامل سینما و سالن ها طبق دستورالعمل اعلامی وزارت بهداشت هر روز یک بار الزامی است.

۵. بوفه های سینما و سالن های هنری  و آموزشگاه‌ها موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند.

۶. تمامی هنرجویان آموزشگاه‌ها از وسایل آموزشی اختصاصی استفاده کنند.

۷. استفاده از دستکش و ماسک در محیط سالن‌های سینمایی ،هنری و آموزشگاه ها برای کارکنان، هنرجویان و مراجعان الزامی است.

۸. با سینماها، سالن‌های هنری و آموزشگاه‌هایی که رعایت دستورالعمل ها را نداشته باشند، نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد.

۹. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مکلف به نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌ها خواهند بود.

همچنین با توجه به بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه، مقرر شد سازمان اورژانس کشور در خصوص آموزش پروتکل‌های لازم به مدیران و پرسنل سینما با سازمان سینمایی همکاری کند و با حضور نمایندگانی از دو سازمان برنامه‌های آموزشی نیز در صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آموزش گسترده تر تولید و پخش شود.

ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

نشانه‌هایی از ابتلا به این بیماری در ایران از ۳۰ بهمن مشاهده شد و در پی این امر ضمن اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اماکن فرهنگی و هنری شامل سالن‌های سینما، تئاتر، کنسرت‌ها و آموزشگاه‌ها همچنین رویدادهای مختلف فرهنگی مانند نمایشگاه قرآن مجید و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از هفته اول اسفند ۱۳۹۸ تعطیل و لغو شدند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.