حدیث گردکلی پنجشنبه شب در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی با وسعت درگیر بالا که هر ساله با شروع گرما این بیماری از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود که در این فضول شاهد مراجعه بیمارانی با علائم تب کنگو و تب شالیزار به مراکز بهداشتی هستیم.

وی به تعداد مبتلایان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری در سال ۹۸ از فروردین تا شهریور بوده که بیشترین آمار در خرداد ماه به دلیل انتقال دام ها به مناطق بالادست می باشد، تعداد ۱۱ مورد مشکوک به بیمار CCHF متشکل از ۵ مرد و ۶ زن که متاسفانه ۲ مورد فوتی هم داشتیم‌ و در سال ۹۹ تا به امروز ۴ مورد مشکوک وجود داشت که با مراجعه و تشخیص به موقع و اقدامات درمانی مرخص شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس یادآور شد: آموزش‌های لازم در خصوص اهمیت بیماری، راههای انتقال و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به بهورزان و مراقبین سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت داده شده و همچنین دستورات لازم برای اطلاع‌رسانی و نکات آموزشی به مردم از طریق نصب بنر، تلویزیون شهری و پمفلت‌های آموزشی به شهرداری و دهیاری‌ها داده شده است.

گردکلی با اشاره به مصرف گوشت قرمز تصریح کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری به مصرف کننده، در کشتارگاه بعد از ذبح حداقل ۲۴ ساعت در فضای مخصوص پیش سرد نگهداری شود تا در این مدت ویروس در بدن دام از بین رود و بعد از آن به بازار عرضه شود، در صورتیکه اگر ذبح دام در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها باشد جان کسی که با این دام سروکار دارد، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

محمدی معاون فرماندار چالوس در خصوص اثر بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بیماری و مخاطراتی که ممکن است در پی بروز این بیماری  در شرایطی که هنوز کرونا وجود دارد داشته باشد، از همه اعضا خواست که از تمام ظرفیت‌ها در اطلاع رسانی به مردم به ویژه اهالی روستا، دامداران و قصابان استفاده شود.

رضوی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چالوس نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته و مبارزه و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، گفت: با توجه به فرا رسیدن فضول گرما و فعالیت کنه‌ها، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به سمپاشی دام ها و اماکن دامی بعضی از روستاها اقدام و با کمک شهرداری و دهیاری‌ها تمامی اماکن دامی شهرستان در مدت یک هفته سمپاشی خواهد شد.

 وی درباره تامین گوشت سالم جهت پیشگیری از بیماری cchf افزود: هیچ‌گونه نگرانی در کشتارگاه دام شهرستان چالوس که مجهز به سالن پیش سرد است، نداریم و همچنین با پیگیری‌های بعمل آمده در جهت راه‌اندازی سالن پیش سرد کن در شهر مرزن آباد طبق توافقات با مسؤولان مربوطه مقرر شد در کوتاه‌ترین بازه زمانی انجام شود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.