استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری مجازی در نیویورک در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت، دبیرکل سازمان ملل در این باره نگران است و موضع اصولی سازمان ملل عدم مصونیت از مجازات و اطمینان از اجرای عدالت است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیت‌های اعلام شده از سوی آمریکا مانع از اجرای عدالت در پرونده‌هایی می‌شود که دیوان کیفری در حال بررسی آنهاست، گفت، توافق‌نامه‌ای بین دیوان کیفری و مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد و این سازمان تبعات تحریم‌های آمریکا علیه اجرای این توافق‌نامه را بررسی خواهد کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای تحریم‌ دیوان کیفری بین‌المللی توسط آمریکا را تشدید تلاش‌های واشنگتن برای عدم اجرای عدالت در حق قربانیان جنایت‌های بزرگ دانست و اعلام کرد، دولت ترامپ پیش از این هم بارها تهدید کرده که در برابر تحقیقات دیوان کیفری درباره افغانستان و فلسطین سنگ‌اندازی می‌کند.

ریچارد دکر، مدیر بخش عدالت بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر گفت، باید حساب ناقضان حقوق بشر بلوکه و آنها ممنوع الخروج شوند نه کسانی که تلاش می‌کنند ناقضان حقوق بشر را به دست عدالت بسپارند. دولت ترامپ با تحریم دیوان کیفری حملات خود را به حاکمیت قانون در جهان ادامه می‌دهد و این اقدام ایالات متحده را در کنار مرتکبان نقض‌ها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد، آمریکا قبلا تحقیقات محدودی درباره نقض‌ها نیروهای این کشور در افغانستان انجام داده است اما مقامات نظامی و غیرنظامی ارشد که احتمالا مجوز ارتکاب این نقض‌ها را صادر کرده‌اند یا برای این نقض‌ها مجازاتی در نظر نگرفته‌اند در هیچ دادگاه آمریکایی محاکمه نشده‌اند. حتی با وجود تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان تناقض آشکاری وجود دارد و آمریکا از کسانی که به دنبال اجرای عدالت در خصوص جنایت‌های وحشتناک در جنگ افغانستان هستند انتقام می‌گیرد.

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم درخصوص تحریم‌های ترامپ علیه مسؤولان دیوان کیفری بین‌الملل به دلیل انجام تحقیقات درباره جنایت‌های جنگی احتمالی توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

وی در نشست خبری در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه همواره از دیوان کیفری حمایت می‌کند. این دیوان نقش بزرگی در اجرای قوانین بین‌المللی و تحریم‌ جنایت‌های بین‌المللی ایفا می‌کند. بنابراین لازم است که تمامی کشورها به دیوان کیفری به خاطر مأموریت‌های بزرگی که انجام می‌دهد، احترام بگذارد.

بورل در ادامه اظهاراتش از احتمال بررسی موضوع تحریم مسؤولان دیوان کیفری توسط آمریکا در نشست اتحادیه اروپا خبر داد.

همچنین جنبش مقاومت فلسطین "حماس" هم در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد، اعمال این تحریم‌ها از سوی واشنگتن بیانگر سیاست قلدرانه‌ای است که بر رفتار دولت آمریکا حاکم است و نیز خصومت آمریکا را با کلیه قوانین و هنجارهای بین المللی نشان می‌دهد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از این تحریم‌های آمریکا حمایت از جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی و تشویق آنها برای ادامه تجاوزات خود علیه ملت فلسطین و نافرمانی از قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی است.

همچنین یوسف الحساینه، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای گفت، اقدام رئیس جمهوری آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و ادامه نقض قوانین و کنوانسیون بین‌المللی توسط این رژین و نیز حمایت از تل‌آویو در ارتکاب جنایت‌های بیشتر در حق ملت فلسطین و ملت‌های منطقه عربی اسلامی است.

وی ادامه داد، دولت آمریکا با اتخاذ موضع خصمانه علیه دیوان کیفری بین‌المللی و همه نهادهایی که از ملت فلسطین و مظلومان جهان حمایت می‌کند، بی‌اعتنایی خود را به جامعه بین‌الملل و ملت‌های جهان نشان می‌دهد.

الحساینه افزود، ادامه تردید جامعه بین‌الملل در ابراز مخالفت با رفتار خصمانه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بیانگر سقوط نظام بین‌المللی اخلاق و تسلیم شدن در برابر قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست برای مقابله با توهین‌های مکرر آمریکا و رژیم صهیونیستی به خود و قضاتش موضع عملی اتخاذ کند.

در پی تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی از جنایت‌های جنگی احتمالی در افغانستان آن هم بدون موافقت واشنگتن، ترامپ دستورالعمل اجرایی اعمال تحریم‌های علیه مسؤولان این دیوان را صادر کرد.

براساس این دستورالعمل اجرایی دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل تحقیق در مورد سربازان آمریکایی و مقامات سازمان اطلاعاتی این کشور به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان، تحریم اقتصادی و مسافرتی می‌شود.

روز پنجشنبه مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری در واشنگتن بدون بیان جزئیات بیشتری اعلام کرد، تحریم‌های اقتصادی به صورت موردی تعیین می شود و محدودیت‌های مسافرتی شامل اعضای خانواده مسؤولان دیوان کیفری می شود که تحریم شده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ وزیر خارجه آمریکا روادید فاتو بن‌سودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد و متعهد شد، روادید هر مسؤولی را که در تحقیقات از شهروندان آمریکایی مشارکت داشته باشد، لغو می‌کند. در آن زمان بنسودا گزارش داد، دیوان شواهد و مدارک کافی درباره ارتکاب اقداماتی از قبیل شکنجه، تجاوز و خشونت جنسی در افغانستان در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ توسط نیروهای آمریکایی در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۷ دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت درباره ارتکاب جنایت‌های احتمالی جنگ در افغانستان توسط طرف‌های مختلف از جمله نظامیان و مسؤولان سازمان اطلاعات آمریکا تحقیق کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.