سردار غلامرضا جلالی در نشست کمیته پدافند غیرعامل سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: با توجه به رشد فناوری‌ و نقش آنها در ارائه خدمات به مردم، شاهد تغییر و تحول در ماهیت دارایی‌های ملی هستیم؛ در حالیکه ما در گذشته به دارایی فیزیکی (ساختمان و ابینه) و غیرفیزیکی (جمعیت) متکی بودیم امروز با نوع جدیدی از دارایی ها سروکارداریم و آن دارایی‌های سایبری است. 

وی نمونه بارز این تحولات را در تغییر شکل پول عنوان کرد و توضیح داد: در یک دهه گذشته، پول ما از شکل فیزیکی به پول دیجیتالی تبدیل شده است و بنابراین صیانت از آنهم متفاوت از گذشته است.

جلالی گفت: سایبری شدن دارایی‌ها چند ویژگی دارد. نخست اینکه دارایی‌ها سیستمی می‌شوند. این قابلیت دارای برخی محاسن و معایب است. یکی از محاسن این است که تمام سیستم را می‌توان کنترل و پایش کرد. در عین حال ارتباطات سیستمی چند عیب را پدید می آورد که یکی از مهمترین آنها وابستگی متقابل بین سیستم‌هاست. 

وی با اشاره به اینکه یکی از نمونه سیستمی شدن دارایی‌ها در همین سازمان ثبت احوال قابل مشاهده است، ادامه داد: بخشی زیادی از سامانه‌ها متصل به ثبت احوال هستند و خود ثبت احوال نیز به تعدادی زیادی از سامانه‌ها متصل است. در واقع درجه پایداری این سازمان به این برمی‌گردد که چه مقدار وابستگی متقابل زیرساختی قابل قبول و کنترل است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ویژگی دیگر دارایی‌های سایبری را هوشمندی دانست و گفت: هوشمندی یعنی از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردار بودن. در واقع بین اجزا قابلیت ارتباطی وجود دارد، اجزا به هم وابسته هستند و دسترسی و کنترل از راه دور مقدور است. همچنین امکان دستکاری اطلاعات نیز وجود دارد. هرچه هوشمندی سیستم افزایش یابد، آسیب پذیری‌های آن نیز افزایش خواهد یافت.تهدیدات در سازمان ثبت احوال نیز بیشتر از جنس تهدیدات غیرنظامی است.

جلالی ادامه داد: تهدید در ذات فناوری نهفته است و هر فناوری اختلاطی از تهدید و فرصت است. این یعنی نه باید همه آنچه در فناوری را تهدید دانست و نه اینکه آن را دست کم گرفت. سازمان ثبت احوال هم از دارایی‌های سایبری و هم هویت ملی ما صیانت می‌کند، بنابراین تهدیدات این سازمان نیز در این دو حوزه تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد استفاده از فناوری‌های خارج پایه در سامانه‌ها و زیرساخت‌ها هستیم، تصریح کرد: در سامانه و زیرساخت‌هایی که حیاتی است صرفا باید از فناوری‌های ایرانی و بومی استفاده کرد. جایی هم که مجبور به استفاده از فناوری خارجی هستیم باید تمهیدات خاص و الزامات ویژه ای را در استفاده از آن به‌کار ببریم. مهمترین رویکرد پدافند غیرعامل برای سازمان ثبت احوال را در ابتدا پدافند سایبری و محافظت از پایگاه داده‌های هویت ملی کشور است و اگر اتصال این شبکه در سامانه به سایر شبکه‌ها صورت بگیرد با توجه به ماهیت آن که شبکه احراز هویت ملی است سطح اهمیت فراتر می‌رود و به سطوح حساس‌تری انتقال پیدا می‌کند زیرا بر دیگر سامانه‌ها نیز اثری جدی دارد.

جلالی با تاکید بر اینکه ما باید به طور مستمر روند کاهش آسیب پذیری را با هدف برطرف کردن آسیب ها در دستور کار قرار دهیم، گفت: به طور معمول روند نظارت و کنترل، پایش و تامین امنیت در مورد مراکز با اهمیت بالا صورت می‌گیرد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه هویت ملی و جمعیت مسئله مهمی است که با قدرت ملی نسبت مستقیمی دارد، اظهار کرد: امروز جمعیت ما به سمت کاهش نرخ باروری هدایت شده است که نتیجه آن پیر شدن جمعیت است که بر قدرت ملی ما تاثیر می‌گذارد. این در حالیست که سیاست‌های غرب دقیقا برعکس نسخه‌هایی است که برای ما می‌نویسند. اروپا در ده سال اخیر متوجه نزولی شدن نرخ رشد جمعیت بود و از همین رو برای جبران آن از طریق مهاجرت، پشتیبانی از فرزندآوری و سیاست‎های بالادستی مشوق زاد و ولد، به نرخ رشد خود افزودند. این در حالیست که در کشور ما با وجود توصیه‌های رهبری برای رشد جمعیت و نرخ زاد و ولد، هنوز هم سمن‌هایی هستند که برای کاهش و کنترل جمعیت مشغول فعالیت هستند.

جلالی با تاکید بر اینکه زنگ هشدار کاهش نرخ موالید در کشور به صدا در آمده است، اما متاسفانه برخی از مسئولان همچنان بی توجهی می‌کنند، افزود: اینکه صرفا بگوییم این کاهش نرخ موالید ناشی از بحث‌های فرهنگی است موضوع درستی نیست و مسئولان به ویژه در دولت و مجلس شورای اسلامی باید بسترهای اقتصادی و اجتماعی جهت کمک به رشد نرخ موالید را فراهم آورند اما متاسفانه گاهی عکس این جهت‌گیری در سیاست‌گذاری‌ها دیده می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه در گام اول و دوم انقلاب موتور محرکه به سمت پیشرفت و توسعه جوانان بوده و هستند، ادامه داد: جمعیت پیر و سالخورده هم از نظر سیاسی و امنیتی، هم از نظر اقتصادی و اجتماعی کشور را در آینده دچار چالش‌های جدی می‌کند. اگر ما ۳۰ سال آینده را با این وضعیت پیش برویم جمعیت ما جمعیتی پیر، سالخورده و غیرکارا خواهد بود این در حالیست که در حال حاضر یکی از مولفه‌های قدرت ما همین منابع انسانی جوان است. 

جلالی در پایان اظهار کرد: مراکزی که در حوزه اصلاح سیاست‌های جمعیتی کار می‌کنند قوانین محدود کننده را اصلاح و سیاست‌های مشوق رشد جمعیت را تدوین و ابلاغ کنند تا خانواده‌هایی با جمعیت بالا مورد حمایت قرار گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.