یک مقام آمریکایی آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت: این تحریم‌ها از طریق وزارت خزانه‌داری وضع می‌شوند و  هدف آنها اجتناب از رویارویی نظامی آمریکا با کشورهای دیگر است.

 دولت ترامپ در تلاش است مانع از حمایت ایران از نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا شود. وی ماه گذشته از حق تجارت آزاد با ایران دفاع کرده بود. هر دو کشور ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

هدف گرفتن نفتکش‌ها، اقدامات خصمانه آمریکا را برای مختل کردن جریان تجارت میان دو کشور که روابط دوستانه‌ای دارند، تشدید می‌کنند.

ایران اخیرا برای ونزوئلا که با کمبود شدید بنزین مواجه است، ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین و مشتقات آن را از طریق پنج نفتکش ارسال کرده است. سابق بر این ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را داشت و به مدت دو دهه بنزین در این کشور با قیمت‌های یارانه‌ای عرضه می‌شد اما در نتیجه فلج شدن پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا و توزیع ناکافی، بازار سیاهی شکل گرفته است که در آن هر لیتر بنزین حداقل دو دلار فروخته می‌شود، در حالی که مردم برای دریافت بنزین در مقابل جایگاه‌های سوخت ساعت‌ها منتظر می مانند.

آمریکا همچنین در حال بررسی تحریم شرکتی است که توسط الکس ساب موران، بازرگان کلمبیایی اداره می‌شود و با دولت مادورو روابط دارد. روزنامه وال استریت ژورنال پیش از این در گزارشی به تشریح برنامه مفصل دولت آمریکا برای تحریم نفتکش‌هایی که نفت ونزوئلا را حمل می‌کنند، پرداخته بود.

ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است اما تحت تاثیر سال‌ها سوءمدیریت و تحریم‌های نفتی آمریکا، با کمبود شدید بنزین مواجه شده است. مقامات این کشور طی چند ماه اخیر ناچار شده‌اند سیستم سهمیه بندی را در جایگاه‌های سوخت این کشور اجرا کنند و کنترل آنها را به ارتش واگذار کنند.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که هر گونه تلاش آمریکا برای متوقف کردن تجارت با ونزوئلا با واکنش فوری و قاطع روبرو خواهد شد.

رندی گیونز، نایب رییس شرکت جفریز ال ال سی در هیوستون در این باره اظهار کرد: هر گونه افزایش تحریم‌های کشتیرانی باعث افزایش نرخ‌های حمل بار خواهد شد اما تاثیر ان به دلیل افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید ممکن است محدود شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.