واشنگتن پست می‌نویسد: ترامپ که ثروت سیاسی‌اش را در آستانه انتخابات از دست رفته می‌بیند، تصمیم گرفته برای تقویت این ثروت، در این ماه اجلاس سران «گروه ۷» را در واشنگتن برگزار کند. او از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز به عنوان یکی از میهمانان ویژه برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است.

تا اینجا همه چیز عادی است؛ اما نکته قابل بحث در این موضوع، رد شدن دعوت شرکت در اجلاس از سوی آلمان است.

ترامپ شخصا با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تماس گرفت و او را برای شرکت در اجلاس سران گروه ۷ دعوت کرد اما مرکل با طرح دو دلیل «همه‌گیری کرونا و آماده نبودن کامل برای شرکت در چنین اجلاسی» آن را رد کرد.

ترامپ به شدت از این برخورد مرکل عصبانی شد و تصمیم گرفت آن را تلافی کند. او جمعه گذشته اعلام کرد که یک سوم سربازان آمریکایی را از آلمان خارج می کند. همه از این تصمیم شوکه شدند.

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: این تصمیم ترامپ مغایر با منافع ملی آمریکاست. او بدون آنکه با آلمان و یا حتی با سایر متحدان ناتو و یا با افسران نظامی آمریکا در سطح اروپا مشورت کرده باشد، این تصمیم را گرفت. ترامپ حتی با شورای امنیت ملی آمریکا هم در این تصمیم گیری مشورت نکرد.

اگر سربازان آمریکایی خاک آلمان را ترک کنند، آن موقع آمریکا دیگر نمی تواند محکم جلوی تهاجم‌ و تجاوزگری‌های روسیه در اروپا بایستد. در مورد مقابله با سایر بحران‌های خارجی نیز همین مشکل وجود خواهد داشت.

«آمریکا دارد یکجانبه خود را در مقابل روسیه خلع سلاح می کند. هنوز چیزی از مکالمه ترامپ و مرکل نگذشته بود که ترامپ با پوتین تلفنی تماس گرفت. به طور حتم پوتین از خوشحالی در پوستش نمی‌گنجد چون هم رقیبش یک طرفه خودش را خلع سلاح می‌کند و هم اینکه شکاف رقیب با متحد دیرینه و کلیدی اش عمیقتر می‌شود.»

ترامپ فکر می‌کند با خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از آلمان، مرکل را تنبیه می‌کند، اما این نیروها اسما" برای دفاع از آلمان در خاک آن کشور هستند و وظیفه اولیه آنها قوی‌تر کردن قدرت دفاعی آمریکاست.

در ادامه مطلب واشنگتن‌پست آمده است: در ظاهر پیشنهاد خروج سربازان آمریکایی از آلمان را سفیر چاپلوس واشنگتن در برلین به نام «ریچارد گرنل» داده است. او می‌گفت که آلمان به شیوه‌نامه‌های پذیرش هزینه‌های دفاعی ناتو عمل نکرده است.

گرنل و ترامپ توجهی به این واقعیت ندارند که در دوران جنگ سرد تعداد سربازآن آمریکایی مستقر در آلمان بیش از ۲۳۵ هزار نفر بود و امروز این تعداد به ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

آمریکا دو پایگاه نظامی در آلمان دارد؛ پایگاه هوایی «رامشتاین» که مخصوص عملیات‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه و آفریقاست و دیگری پایگاه درمانی منطقه‌ای «اندشتول» که سربازان زخمی شده در عراق و افغانستان را برای درمان به این مرکز منتقل می‌کنند.

سه سال است که مشاوران امنیت ملی ترامپ و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا مُدام به رئیس جمهوری توصیه و گوشزد می‌کنند که وجود این پایگاه‌های نظامی در آلمان برای امنیت ملی آمریکا بسیار حیاتی است. اما ترامپ گوشش بدهکار این حرف‌ها نیست و می‌گوید سربازان آمریکایی در آلمان نیروهای مزدور بوده و فقط وقتی باید در کشورها مستقر بشوند که میزبان، همه مخارج این ماموریت نظامی را بپردازد. ترامپ در مورد کشورهای کره جنوبی و افغانستان نیز همین تصمیم را دارد.

او همچنین تهدید کرده سربازان آمریکایی را از کره‌جنوبی خارج خواهد کرد؛ این یعنی اهداء یک هدیه بزرگ به یک دیکتاتور دیگر به نام " کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی. در مورد افغانستان نیز ترامپ در حال بررسی است که آیا می‌شود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر(آبان‌ماه) اندک سربازان باقیمانده آمریکا در این کشور را خارج کند یا نه. پیش از این قرار بود سال ۲۰۲۱ این سربازان از افغانستان بیرون بروند. این نیز هدیه‌ای از سوی ترامپ به طالبان است.

برای ترامپ عواقب تصمیم‌هایش، هیچ اهمیتی ندارد. او گویا اصلا توجه ندارد که عقب‌نشینی زودهنگام از افغانستان، دور زدن گفت‌وگوهای صلح افغانستان است. از همه مهمتر، اگر سرباز آمریکایی در افغانستان نباشد، این کشور دست بسته تسلیم گروه جهادی متحجر طالبان خواهد شد تا بیاید و به نام دین، یک دیکتاتوری در کشور برپا کند و افغانستان را در قرن بیست و یکم به قرون وسطی بازگرداند.

البته هنوز تصمیم‌گیری ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از آلمان نهایی نشده است. به طورمسلم پنتاگون و جمهوریخواهان کنگره که همگی از یاران ترامپ هستند نیز مخالف این تصمیم او بوده و تمام قد مقابل آن خواهند ایستاد.

در ادامه تحلیل این روزنامه آمده است: رهبران نظامی پیشین آمریکا نیز همواره با تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی ترامپ به طور آشکار مخالفت می‌کردند؛ از جمله «جیم متیس» و «کالین پاول». این رهبران نظامی ترامپ را یک «دروغگو» نامیدند که با تصمیم‌هایش کشور را تجزیه می‌کند. ترامپ با این تصمیم‌ها، خود یک تهدید علیه امنیت ملی آمریکاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.