دکتر احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران  در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در رابطه با روند بیماری کووید۱۹ در ایران و مقایسه با دنیا، گفت: خوشبختانه در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است و این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است.

وی گفت: یک فاکتور تعیین کننده بافت سنی نسبتا جوان کشور است؛ به طوری که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این درحالیست که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. بنابراین وقتی سن بالاتر باشد انتظار داریم بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و چاقی و دیابت فراوانی بیشتری داشته باشد؛ چراکه ریسک فاکتورهای مرگ محسوب می شوند.

وی ادامه داد: موضوع دوم تاثیرگذار نیز مجاهدت‌های سیستم بهداشتی و درمانی در چند ماه اخیر است؛ هم در پروسه غربالگری و شناسایی زودتر بیماران و نهایتا هم ایزولاسیون و درمان زودتر. خوشبختانه در این مدت برخلاف برخی کشورهای اروپایی، چالش جدی در حوزه درمان نداشتیم.

علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر

مصطفوی افزود: همچنین در هفته‌های اخیر یک روند نسبتا تند صعودی گزارش موارد جدید بیماری را در کشور داریم که از عوامل مختلفی متاثر می‌شود؛ ابتدا اینکه در یک ماه اخیر میزان تست موارد مشکوک به کووید ۱۹ را به طور قابل توجهی افزایش دادیم و از تعداد ۱۰ هزار تست در یک ماه گذشته اکنون به بیش از۲۰ هزار تست روزانه رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین برخی بازگشایی‌ها اتفاق افتاده و طبیعتا با برخی عدم رعایت‌ها انتظار داریم پیک اپیدمی و موج‌های دوم و سوم را شاهد باشیم. اکنون نیز استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری را با بیماری دارند.

مصطفوی گفت: انتظار داریم کشورهایی که یک روند نزولی را در روزها و هفته‌های اخیر در موردشان شاهد بودیم و البته آزادسازی‌هایشان را با تاخیر چند هفته‌ای نسبت به ما شروع کردند، در روزها و هفته‌های آینده افزایش موارد بروز بیماری را داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.