آیت‌الله جوادی آملی در بخش نخست این پیام با بیان اینکه علت سختی فقدان آیت الله امینی این است که وی به همان اندازه که عظیم بود ناشناخته بود، گفت: او نه تنها به مقدار عظمتش شناخته نشد، به کمتر از آن هم شهرت نیافت.

وی علم، عدل و حضور اجتماعی‌ سیاسی را شمّه‌ای از خصوصیات آیت الله امینی دانست و افزود:مرحوم آیت الله امینی همانند مردان بزرگ در صف مقدّم پرهیز از لغو و لهو بود، هیچ وقت نمی‌شد او را به بازی گرفت چه اینکه خود ایشان اهل بازی نبود. قریب به یک قرن زندگی کردن لغو نداشتن، لهو نداشتن، بازی نداشتن؛ نه اهل بازی بود و نه می‌شد او را بازی گرفت، بسیار مرد جِدّ عمیق، پخته، خردمند و اندیشه‌ورز بود.

این مفسر قرآن در ادامه این پیام اظهار کرد: در بحث‌های علمی عمیق بود، در جلسات علمی و خصوصی علامه طباطبایی صاحب‌نظر بود، سؤالات عمیقی می‌کرد، توقّعات عمیقانه داشت. چند سال در محضر ایشان اسفار را با هم مباحثه می‌کردیم. تا مطلب دقیق و عمیق حکمت متعالیه برای او حل نمی‌شد صرف‌نظر نمی‌کرد و نمی‌گذشت و اگر کسی از نزدیک این حکیم متأله را بررسی نمی‌کرد و نمی‌دید و با او بحث نمی‌کرد، مقدار علمی ایشان برای او روشن نمی‌شد. بنده که سالیان متمادی اسفار را با ایشان مباحثه می‌کردم می‌دانم که چقدر عمق فکری داشتند.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه فقهی و فلسفی آیت‌الله امینی گفت: وی نه تنها سعی می‌کرد تظاهری به این علوم نکند بلکه می‌کوشید آنها را درجه‌بندی کند، حاصل و محصول آنها را بررسی کند، درختی غرس کند به نام «فقه» و «فلسفه»، از این درخت میوه بچیند حاصل را شربت درست کند و رقیق کند و به صورت تألیفات «سهل الوصول» قرار دهد تا جوان‌ها استفاده کنند. شما کتاب‌های عمیق مصطلح فلسفی و فقهی را از ایشان به یاد ندارید اما آنها حاصل درخت «فقه» است و ایشان محصول درخت «فقه» را محصول آن حاصل را به صورت نرم و رقیق و دقیق در تألیفاتی که برای جوان‌ها داشت و نوجوان‌ها داشت، یا در سخنرانی‌ها و خطبه‌های پُر برکت نماز جمعه ایراد می‌فرمود، این محصول حاصل آن شجره سالیان‌ زحمت کشیده حوزوی ایشان است.

این مدرس حوزه علمیه قم در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد: کتب و خطابه‌های جوان‌فهم ایشان، حاصل شجره طوبایی است که سالیان متمادی در درس آیت الله العظمی بروجردی و امام راحل، «فقه» و «اصول» شرکت کرد و در جلسات درس رسمی و عمومی و خصوصی علامه طباطبایی(قدّه)شرکت می‌کرد.

در بخش پایانی این پیام آمده است: این رادمرد الهی امین امام بود؛ چه در مسایل سیاسی چه در مسایل مالی. امین سیاست بودن، امین نظام بودن کار آسانی نیست چون خود این بار سیاسی و بار اجتماعی این‌قدر سنگین است که هضم آن مشکل، نگهداری و نگهبانی آن آسان نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.