به ‌گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، ترامپ به ارتش آمریکا دستور داده است ۹ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی را از آلمان خارج کند.

در حال حاضر، ۳۴ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در آلمان مستقر هستند که با عملی شدن دستور ترامپ، تعداد این نیروها به ۲۵ هزار نفر کاهش می‌یابد.

«یوهانس وادفول» سخنگوی سیاست خارجه گروه پارلمانی «سی دی یو/سی اس یو» در این باره گفت: این طرح بار دیگر نشان می دهد که دولت ترامپ مسئولیت رهبری اساسی را که همانا سهیم کردن شرکای ائتلاف در پروسه تصمیم گذاری است، نادیده می گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه شرکای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از انسجام این ائتلاف نفع می برند و تنها روسیه و چین از اختلاف در میان اعضای آن ذی نفع می شوند، افزود: این مساله باید حواس واشنگتن را جمع تر کند.

وی همچنین از زنگ خطری برای اروپایی ها جهت موضع گیری بهتر در زمینه سیاست امنیتی سخن گفت.

«آندریاس نیک» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نیز گفت که شواهد نشان می دهد که این تصمیم، فنی نیست بلکه صرفا از انگیزه سیاسی برخوردار است.

یک مقام آمریکایی در حالی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که تصمیم به خروج نظامیان آمریکایی از آلمان، نتیحه ماه ها کار از سوی ژنرال «مارک میلی» مقام ارشد نظامی آمریکا است و ربطی به تنش بین ترامپ و مرکل ندارد. صدراعظم آلمان طرح ترامپ برای میزبانی نشست گروه ۷ در ماه جاری را بی نتیجه گذاشته است.

خروج نظامیان آمریکایی از آلمان که خبر اولیه آن در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، نشانگر تازه ترین تغییر در مناسبات برلین و واشنگتن است که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، به تیرگی گرائیده است.

ترامپ، آلمان را برای افزایش هزینه های دفاعی تحت فشار قرار داده و برلین را به واسطه وابستگی به مسکو در زمینه انرژی، اسیر روسیه دانسته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.