حبیب الله مسعودی فرید گفت: طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست حتی اگر کسی کودک را بیابد و مثلا مدعی شود که در خانه را باز کردم و کودکی در سبد بود و حتی اگر بپذیریم ادعاهای او صحت دارد، باید این موارد را به نهادهای قضائی و انتظامی اعلام کند در غیر این صورت جرم تلقی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار کودک در ۶۸۰ مرکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند که حداقل سه تا چهار هزار کودک آن قابل واگذاری نیستند و به دلایل موقت در این مراکز نگهداری می‌شوند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: به طور مثال والدینی که بیماری روانشناختی شدید دارند یا والدی که به دلیل چک برگشتی ۶ ماه تا یک سال در بیمارستان یا زندان به سر می‌برد و سابقه جرمی هم ندارد که کودک از آن‌ها سلب حضانت شود، فرزندان آن‌ها به طور موقت در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به فرزندخواندگی سپرد.

مسعودی فرید ادامه داد: برخی زوج‌ها نیز برای فرزندخواندگی، فقط نوزاد می‌خواهند، اما تعداد نوزادان قابل واگذاری معدود و مثلا چندصد نفر است؛ این افراد باید پشت نوبت بمانند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌خواهند از روش‌های غیرقانونی، کودکانی را به فرزندخواندگی بپذیرند به این علت است که به طورمثال اکنون خانواده‌ای سه سال در انتظار فرزندخواندگی است و آنگاه خانواده جدیدی انتظار دارد بلافاصله کودکی به او تحویل داده شود.

مسعودی فرید افزود: از سوی دیگر برخی خانواده‌ها صلاحیت لازم برای نگهداری کودک را ندارند؛ ممکن است افرادی کودک را برای کارهایی مانند تکدی گری، قاچاق اعضاء و تبادل مواد مخدر و محرک بخواهند.

وی ادامه داد: خرید و فروش کودک جرم است و بهزیستی و وزارت اطلاعات پیگیر این مساله است و بارها در مورد آن هشدار داده شده و حساسیت ویژه‌ای روی این مساله وجود دارد. جلسات متعددی با پلیس فتا و دادستانی داشتیم و خواهیم داشت. خرید و فروش کودک خود جرم است و سوء استفاده از کودکان، جرم آن را چند برابر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.