حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان بوشهر و آذربایجان غربی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد، اما در فروردین سال ۴۲ قضیه مدرسه فیضیه و کشته شدن طلاب نخستین اوج نهضت اسلامی بود، دومین اوج نهضت سال ۴۲ مربوط به ۱۵ خرداد بود و مردم به خاطر دارند که ۱۳ خرداد سال ۴۲ روز عاشورا بود و امام (ره) سخنرانی مهم خود را در مدرسه فیضیه ایراد کردند.

وی افزود: فردای آن روز یعنی ۱۴ خرداد، امام در منزل خود سخنرانی مهم دیگری ایراد کردند و شب ۱۵ خرداد دستگیر و به تهران و زندان منتقل شدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صبح روز ۱۵ خرداد بود که مردم در قم، تهران و دیگر شهرها مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر نهضت اسلامی برخلاف مقررات دستگیر شده اند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان طولانی تدارک ببیند، ولی مردم از صبح روز ۱۵ خرداد به صحنه آمدند و به سمت منزل امام حرکت کردند.

* من هم به اتفاق مردم و مرحوم حاج آقا مصطفی مقابل منزل ایشان رفتیم و بعد به سمت صحن حضرت معصومه (س) آمدیم صحن مملو از جمعیت بود تا لحظه‌ای که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و احساسات و موج بزرگی توسط این بانوان شیرزن که مربوط به منطقه جنوبی قم بودند ایجاد شد.

* سپس مردم از صحن خارج شدند و به سمت خیابان تهران رفتند و با نیروهای مسلح مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و عده‌ای از مردان و زنان در قم کشته شدند و همزمان مردم زیادی در تهران حوالی بازار چهار راه سیروس که مرکز تجمعات بود کشته شدند در ورامین، پیشوا، باقرشهر و در سراسر ایران هم مغازه‌ها بسته شد.

* مردم در بسیاری از شهرها به خیابان آمدند و عده زیادی دستگیر شدند از این رو حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود، کسی از حکومت فکر نمی‌کرد بخاطر دستگیری امام این چنین حرکتی در سراسر ایران بوجود بیاید و مردم ایثار و فداکاری کنند.

* آن روز شهید ادیب طالقانی همراه من بودند که شهید شد البته طلاب دیگری هم شهید شدند، اما یکی از آن‌ها او بود که همراه بسیاری از مردم ایران به شهادت رسید.

* امسال سال «جهش تولید»، است، البته به دلیل کرونا ما با مشکلاتی مواجه شده ایم در همین راستا همه مهدکودک‌ها و سالن‌های اجتماعات باز نشده است و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز فعال نیستند.

* ما هم با مشکلات فراوانی در بخش اقتصاد مواجه هستیم اما مردم به خوبی ما را یاری کردند و دست همدیگر را در این روزهای سخت گرفتند.

* امسال نیازمندی ما در بخش آب نیز به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونا بیشتر خواهد شد و مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی بشویند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

*در زمینه آب نیز باید اقدامات زیادی انجام دهیم و به اوج مصرف در ساعات مختلف توجه داشته باشیم.

* افتتاح ۹ سد تا پایان سال جاری برای ما خوشحال کننده است، امروز سومین سد را افتتاح کردیم و ان شاءالله ۶ افتتاح دیگر تا پایان سال خواهیم داشت؛ آب گیری ۹ سد دیگر نیز آغاز و قدم‌های خوبی در بخش صنعت آب و برق برداشته خواهد شد.

*{ با اشاره به فصل تابستان و مصرف آب و برق از سوی مردم}: ما نیازمند کمک مردم در این زمینه هستیم و مصرف آب را می‌توان با مدیریت کاهش داد و در مصرف برق نیز اگر مردم به طور مثال کولرهای خود را در دور کُند قرار دهند و یا کولرهای گازی را در یک درجه مناسب تنظیم کنند می‌توانیم به خوبی از تابستان امسال عبور کنیم

* من خوشحالم افتتاح های خوشحال کننده برای همه مردم داریم. تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد این دلگرم کننده است. امروز هم واحد نیروگاهی با توان  ۱۶۰ مگاوات در عسلویه بوشهر افتتاح شد که  ۲۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است 

* افتتاح‌ها پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل جنایتکار است که در طول تاریخ علیه ملت ما و نشاط مردم ما تلاش می‌کنند،  در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشورمی‌شود.  

مهاجران و به مردمی که از لحاظ سیاسی امروز کاخ سفید و تفکر ساکنان آن را رد می کنند چه ظلم بزرگی می‌شود.

*ماجرای «جورج فلوید» به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌ها با هم را می‌رساند. یک مظلوم وقتی در دنیا کشته می‌شود  همه جهان به حرکت در می آید. و نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیاء ‌و پیامبر عظم‌الشأن اسلام بوده بسیار فاصله داریم. 

* برای ما مهم نیست که این فرد کشته شده در آمریکا مسلمان یا مسیحی و آمریکایی و یا غیر آمریکایی بوده است.

* با همه مردم امریکا که به خاطر قتل وحشیانه سیاهپوست امریکایی بدست پلیس امریکا، در خیابان‌ها هستند اظهار همدردی می‌کنیم.

* انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند، شرم‌آور است رئیس جمهوری که می‌خواهد علیه ملتش اقدام کند دست به کتاب آسمانی می‌برد و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است؛ کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما هم به انجیل و عیسی مسیح احترام می‌گذاریم.

*{ با اشاره به مناسبات خوب ایران با کشورهای منطقه}: آن روزی که آن‌ها نیاز دارند ما به آن‌ها برق صادر می‌کنیم و روزی که ما نیاز داریم از آن‌ها برق می‌گیریم و این تبادل یعنی روابط با همسایگان ما فقط در دنیای سیاست نیست در دنیای اقتصاد، فرهنگ، گردشگری، همکاری‌های علمی، فناوری و دانشگاهی نیز چنین مناسبات و همکاری‌هایی وجود دارد.

* هیچ رابطه‌ای در سیاست خارجی مهم‌تر از رابطه ما با همسایگانمان نیست،  ما ۱۵ همسایه داریم که باید روابط بسیار نزدیک با آن‌ها برقرار کنیم و این موجب ثبات مرزهای ما و به معنای امنیت ملی کشور ماست.

* با ۱۳ همسایه خوشبختانه روابط خوبی داریم، با بعضی از آن‌ها بسیار نزدیک، صمیمی و بسیار برادرانه داریم و یکی دو کشور وجود دارند که آن‌ها خودشان از مردم خوب ایران فاصله گرفته اند وگرنه آغازگر این فاصله نبودیم.

* ما همیشه می‌خواهیم با همسایگانمان روابط خوب داشته باشیم، یک مسئله نحوه رابطه هم در مسئله آب و هم در مسئله برق است. ما به طور طبیعی به همسایگان آب صادر می‌کنیم و هم برخی از همسایگان به طور طبیعی به ما آب صادر می‌کنند یعنی طبیعت این را می‌گوید البته باید دقت کنیم در چارچوب مقررات بتوانیم این هماهنگی را انجام بدهیم.

* در برق نیز خوشبختانه این ارتباط امروز بوجود آمده و البته در گاز نیز ارتباط داریم.

* ما امروز گاز به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و حتی آمادگی داریم گاز را به پاکستان، هندوستان و عمان صادر کنیم، در همه این موارد قدم‌های زیادی برداشته شده و توافق نامه‌هایی به امضا رسیده و در عمل نیز قدم‌هایی برداشته شده است.

* در زمینه برق نیز ما ارتباط تنگاتنگی با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، عراق و کشورهای مختلف داریم و در سفری که دیروز وزیر  نیرو به عراق داشت یکی از ارکان مهم همین تداوم این ارتباط بود که برای دو سال آینده هم صادرات برق به عراق به امضا رسید بنابر این در زمینه برق هم نیازمندی‌های ما در داخل بسیار مهم است و هم در خارج ارتباطات ما با کشورهای همسایه بسیار مهم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.