مارتین لانگمن در گزارشی برای واشنگتن مانتلی نوشت:

دولت ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران، سال گذشته برغم مخالفت کنگره، از قصدش برای فروش بیش از ۸ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس پرده برداشت که این مساله خشم نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره را به همراه داشت. خشم دو حزبی کنگره در سال گذشته از روابط آمریکا با عربستان پس از پاسخ سست دولت ترامپ به مرگ خاشقچی آغاز شد. نمایندگان همچنین دولت ترامپ را به دلیل چشم‌پوشی از بحران یمن و کشتار غیرنظامیان در جنگ پنج ساله این کشور که بزرگترین بحران انسانی جهان را ایجاد کرده، سرزنش می‌کنند.

اما هر زمان که نمایندگان کنگره تلاش کرده‌اند روابط بین واشنگتن و ریاض را محدود کنند، ترامپ پادرمیانی کرده و مانع این کار شده است. ترامپ از اولین وتوی خود برای لغو قانونی استفاده کرد که قرار بود به مشارکت نظامی آمریکا در جنگ عربستان با یمن پایان بدهد. او سپس اقدام دو حزبی کنگره برای مسدود کردن فروش میلیاردها دلار مهمات به عربستان را وتو کرد.

پاسخ به این پرسش که آیا یک رئیس جمهور می‌تواند ممنوعیت کنگره علیه فروش تسلیحات به کشوری را با ادعای فریبکارانه مبنی بر وجود تهدید از سوی یک کشور سوم، باطل کند یا خیر، نیازمند پاسخ کارشناسانه است. اما به نظر می‌رسد که دولت ترامپ نمایش تکراری‌اش را آماده کرده است: به گفته یک مقام آگاه از کنگره که نخواست نامش فاش شود، برغم مخالفت‌های سال گذشته کنگره، طبق یک پیشنهاد تازه به جز ۶۰ هزار بمبی که مقامات سعودی تابستان گذشته خریداری کردند، شرکت ریتیون ۷ هزار و ۵۰۰ موشک نقطه زن هدایت شونده را هم به ریاض می‌فروشد. این مساله هنوز رسما به کنگره اعلام نشده است. گفته می‌شود تا دسامبر گذشته، یک سوم از این مهمات به عربستان منتقل شده است.

 مهم‌تر این که، پیمانکار نظامی ریتیون اجازه می‌یابد که همکاری‌ها در زمینه ساخت قطعات بمب‌های دارای فناوری برتر در عربستان را افزایش دهد.

دو هفته پیش، اف‌بی‌آی سهوا نام یک دیپلمات سعودی را فاش کرد که در حملات ۱۱ سپتامبر به دو هواپیماربا زمانی که در آمریکا بودند، کمک کرده بود. به نظر نمی‌رسد که فرد مذکور این اقدام را با ابتکار خودش انجام داده باشد. همچنین اف‌بی‌آی در گزارشی دیگر اعلام کرد که یکی از مردان مسلحی که در حمله تروریستی ۲۰۱۹ به پایگاه نظامی در پنسکولای فلوریدا دست داشت، برغم ارتباطش با القاعده، توسط سعودی‌ها برای آموزش به آنجا فرستاده شده بود. کنگره در حال حاضر تاکید کرده است که مشارکت بیشتر در جنگ داخلی یمن را نمی‌خواهد و می‌خواهد که فروش سلاح به عربستان را ممنوع کند.

دولت ترامپ با ادعای نقش فروش تسلیحات به عربستان در ایجاد شغل در آمریکا، ادامه فروش سلاح به این کشور را توجیه کرده است اما معامله تازه شرکت ریتیون فقط در عربستان کارآفرینی می‌کند. معلوم نیست که چرا دولت ترامپ تا این حد برای سرشاخ شدن با کنگره پافشاری می‌کند، اما ثروت‌اندوزی فردی یا ارتشاء می‌تواند به عنوان انگیزه احتمالی مورد توجه قرار بگیرد. سرویس خارجی به شدت مخالف فروش کلان تسلیحات است و راهکار کوشنر برای صلح خاورمیانه کاملا مرده است.

کنگره فقط زمانی می‌تواند فروش سلاح به عربستان را متوقف کند که حق وتوی ریاست جمهوری را باطل کند، چیزی که احتمالش وجود ندارد. به‌علاوه، این فروش ها همچنان بر پایه ادعای فریبکارانه‌ی وضعیت اضطراری با ایران انجام خواهد شد. بررسی دلیل برکناری بازرس کل وزارت خارجه آسان است، اما کنگره باید تلاش کند به گزارش اولیه‌ای دست یابد که او در ماه مارس و پیش از آنکه شیوع کووید-۱۹ تحقیقاتش را متوقف کند، به شکل یک گزارش داخل سازمانی در وزارت خارجه منتشر کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.