نیروهای روس توانستند با وجود اعتراضات ساکنان منطقه، این پایگاه را در روستای "قصر الدیب" در حومه المالکیه برپا کنند.

در این منطقه، میدان‌های نفتی متعدد سوریه وجود دارند، همچنین نیروهای آمریکایی در منطقه واقع در حد فاصل المالکیه تا دیرالزور تا مرزهای عراق در شرق که آن را تحت نفوذ خود می‌دانند، مستقر هستند.

سایت کرد زبان "صدی الاخبار" نیز ویدیویی از یک خودروی گشتی روس در این روستا منتشر کرد.

به گزارش این سایت، خاکریزهایی که در ویدیو دیده می‌شوند، برای احداث پایگاه نظامی ایجاد شده‌اند.

همچنین سایت "نورث پرس" گزارش داد: پس از انتشار اخباری از تلاش نیروهای روسیه برای ایجاد این پایگاه در منطقه، یک خودروی گشتی آمریکایی مشغول به گشت‌زنی در این منطقه شد.

تا این لحظه مسکو و نیز نیروهای سوریه دموکراتیک هیچ‌گونه واکنش رسمی نسبت به ایجاد این پایگاه نظامی نداشته‌اند.

روسیه از اکتبر گذشته پس از امضای توافقنامه‌ای با نیروهای سوریه دموکراتیک، تقریبا هر روز گشت‌هایی را در شمال شرق سوریه انجام می‌دهد، همچنین ترکیه نیز پس از امضای توافقی با مسکو پس از عملیات "چشمه صلح" در مناطق شرق فرات، تعداد کمتری گشت انجام می‌دهد.

مناطق نفوذ در کانتون جزیره در سوریه یعنی شرق رودخانه فرات میان طرف‌های مختلف از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت آمریکا هستند و در این منطقه حضور دارند، نیروهای ترکیه که پس از عملیات "چشمه صلح" در اکتبر گذشته نوار مرزی میان دو شهر راس العین و تل ابیض را به دست گرفته‌اند و نیز نیروهای روس و نیروهای دولت سوریه تقسیم شده‌اند.

کارشناسان بر این باورند احداث این پایگاه روسی در خاک سوریه با هدف ساماندهی مناطق تحت نفوذ واشنگتن و مسکو در سوریه بوده و احداث آن در قلب منطقه تحت نفوذ آمریکایی‌ها حاکی از آن است که توافق‌های غیرعلنی میان دو طرف آمریکایی و روسی درباره منطقه ننفت‌خیز شرق فرات وجود دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.