یوسف باپیری  در خصوص ممنوعیت های وارداتی اقلیم کردستان عراق، گفت: با شروع کرونا تمام مرزهای عراق مانند کردستان بسته شدند که این رویه بیش از ۳ تا ۴ روز طول نکشید و بعد از آن مرزها بازگشایی شدند و بدین صورت تمام کالاهای صادراتی از ۳ مرز انجام شد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: دولت عراق همچنان دروازه های صادراتی را باز نکرده است و با تلاش زیاد عراق، اتاق بازرگانی و کنسول گری توانستیم حتی بازارچه مرزی را با دولت کردستان توافقی باز نگه داریم که میزان صادراتی که مدنظر بوده را انجام دهیم. 

باپیری ادامه داد: متاسفانه نقطه ابهامی وجود دارد و این موضوع که ممنوعیت های وارداتی برای عراق رخ داده باعث مشکلاتی شده است. این ممنوعیت هایی که داریم هر ساله رخ می دهند و مختص امسال نیست چرا که ولت عراق همچنان دولت ایران تلاش بر داخلی سازی محصولات خود دارد.

او گفت: در حال حاضر تنها برخی از ممنوعیت ها فصلی و برای برخی از اقلامی است که در خود کشور عراق وجود دارد به طور مثال در عراق هم اکنون فصل برداشت میوه جات، کاهو، هندوانه و ... است. 

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تشریح کرد: مرزهای ایران عراق که حدود ۱۲ مرز مانند پرویز خان، تمرچین و پاشماق است کاملا فعال هستند و تنها برای برخی از کالاها تعرفه بالاتری در نظر گرفته شده است.

باپیری با بیان اینکه در تلاش هستیم میزان صادراتمان را افزایش دهیم، گفت: امسال به هدفی که ۱۱ میلیارد دلار صادرات نفتی است خواهیم رسید. بدین منظور تجار نگران موضوعات صادراتی نباشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.