خبرگزاری آسوشیتد پرس روز چهارشنبه به نقل از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور که برای کمک به مهار اعتراضات گسترده در واشنگتن به این شهر اعزام شده بودند، در حال ترک این شهر و بازگشت به پادگان‌های خود هستند.

این مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مدعی شده‌اند که طی دو روز اخیر شدت ناآرامی‌ها در پایتخت آمریکا کاهش یافته و به همین دلیل تصمیم گرفته شده است که نیروهای ارتش از واشنگتن خارج شوند.

به گفته این مقامات آمریکایی، حدود 200 نیروی واکنش سریع لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا اولین نیروهایی خواهند بود که امروز چهارشنبه به پادگان خود در فورت براگ واقع در ایالت کارولینای شمالی بازخواهند گشت و ظرف روزهای آینده نیز نیروهای دیگری که از پادگان‌هایی در ویرجینیا و مریلند به واشنگتن اعزام شده‌اند، پایتخت آمریکا را به مقصد پادگان‌های خود ترک خواهند کرد.

این مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا که به شرط فاش نشدن نامشان با خبرنگار آسوشیتد پرس مصاحبه کرده‌اند، مدعی شده‌اند که نیروهای ارتش آمریکا طی روزهای اخیر در واشنگتن حضور داشته‌ و در دسترس بوده‌اند، اما از آنها برای مهار اعتراضات استفاده نشده است.

دوشنبه گذشته یک افسر سفیدپوست در آمریکا یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح را در شهر مینیاپولیس به قتل رساند و پس از آن ایالت مینه‌سوتا و چندین ایالت دیگر آمریکا شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به تبعیض و همچنین رفتار نژادپرستانه و وحشیانه پلیس با سیاهپوستان بوده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است. وی اصرار دارد که برای سرکوب اعتراضات، علاوه بر نیروهای پلیس و نیروهای گارد ملی آمریکا از نیروهای ارتش نیز استفاده کند.

ترامپ روز دوشنبه در یک نشست ویدیویی با فرمانداران ایالت‌های این کشور اعلام کرد که دولتش قصد دارد هزاران نفر از معترضان به قتل یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس را بازداشت و اعتراضات را به‌شدت سرکوب کند.

امروز چهارشنبه مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری درباره احتمال به‌کارگیری نیروهای ارتش این کشور برای سرکوب اعتراضات مدعی شد: «گزینه استفاده از این نیروها همیشه تنها به عنوان آخرین راهکار مطرح است. این گزینه تنها در اضطراری‌ترین و حساس‌ترین شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما اکنون در این شرایط قرار نداریم و من از این گزینه حمایت نمی‌کنم.»

ساعاتی بعد از پایان نشست خبری وزیر دفاع آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که اظهارات مارک اسپر به مذاق دونالد ترامپ و تنی چند از اعضای کابینه وی از جمله «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی خوش نیامده و جایگاه وزیر دفاع آمریکا با این اظهارات کاملاً متزلزل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.