در پی مخالفت «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا با روش ترجیحی «دونالد ترامپ» برای سرکوب تظاهرات‌ها در آمریکا کاخ سفید تلویحاً او را به برکناری تهدید کرد. 

سخنگوی کاخ سفید گفت: «وزیر دفاع اسپر در سمتش باقی است اما اگر رئیس‌جمهور اعتمادش به ایشان را از دست بدهد شما را در جریان قرار خواهیم داد.»

ترامپ  از زمان ورود به کاخ سفید کوچکترین مخالفت‌ها با نظراتش را تحمل نکرده و شمار زیادی از مشاوران و دستیارانش را به همین دلیل اخراج کرده است. 

احتمال اخراج اسپر از آنجا مطرح شده که او امروز بر خلاف نظر ترامپ با استفاده از قانونی خاص جهت استفاده از نیروهای ارتش برای سرکوب اعتراضات سراسری در این کشور مخالفت کرد.

 وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت با توسل به قانون موسوم به «قانون خیرش ۱۸۰۷» برای فرونشاندن اعتراضات مخالف است. 

قانون مذکور به رئیس‌جمهور ایالات متحده اختیار می‌دهد در شرایط خاص دستور استقرار نیروهای ارتش و گارد ملی برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی، خیزش یا شورش‌ها را بدهد. 

مارک اسپر امروز چهارشنبه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور دونالد ترامپ که گفته بود ممکن است از این اختیار خود استفاده کند گفت: «من از توسل به قانون خیزش حمایت نمی‌کنم.»

وی علی‌رغم این از توسل به این گزینه به عنوان «آخرین راه چاره» حمایت کرده است. او گفت: «استفاده از نیروهای وظیفه باید تنها به عنوان گزینه‌ای در اضطراری‌ترین شرایط و به عنوان آخرین راه چاره مورد استفاده قرار گیرد. 

آمریکا در روزهای گذشته، پس از انتشار فیلمی از قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست به دست افسر پلیس  به صحنه اعتراض یکپارچه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس تبدیل شده است.  

دوشنبه هفته گذشته فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد یک افسر سفیدپوست زانویش را روی گردن یک مرد سیاه‌پوست گذاشته است. این حادثه به مرگ مظنون سیاه‌پوست که «جورج فلوید» نام داشت منجر شد. 

چهار افسر پلیس به دلیل مشارکت در این قتل اخراج شده‌اند. پلیس فرد قاتل را بازداشت کرده و او را به قتل درجه دو متهم کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته از سرکوب اعتراضات و برخورد خشن با معترضان حمایت کرده است. 

 شبکه تلویزیونی KTLA مستقر در لس آنجلس امروز گزارش داد اعتراضات و ناآرامیها در ایالات متحده آمریکا طی روزهای گذشته به کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر منجر شده است. 

این شبکه آمریکایی همچنین گفته است که در جریان این اعتراضات صدها نفر نیز مجروح شده اما تعداد دقیق آنها هنوز مشخص نیست.

طبق تحلیل‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس از داده‌‌های پلیس ایالتی، دستکم ۹ هزار و ۳۰۰ نفر تاکنون در ارتباط با اعتراضات سراسری به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

در روزهای اخیر با تشدید اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا، نیروهای امنیتی به سمت خبرنگاران نیز حمله کرده و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که جمعی از خبرنگاران نیز بازداشت شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.