سیدعباس صالحی چهارشنبه شب در وبینار آنلاین «امام خمینی (ره)، نلسون ماندلا، رهبران بزرگ برای همه اعصار» که به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به همت سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی برگزار شده بود، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام خمینی در زندگی فردی و ارتباطات اجتماعی خود بسیار قانونمند و منظم بودند و در همین چهارچوب از فرصت‌ها و اوقات خود به صورت قاعده‌مند و مناسب بهره می‌بردند.

وی با اشاره به اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) و جایگاه مردم در آن، خاطرنشان کرد: در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان به تأسیس نظام سیاسی پرداخت و در همین چهارچوب چند انتخابات برگزار شد؛ دو انتخابات مربوط به تعیین اعضای خبرگان و رأی به قانون اساسی و همچنین برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و تعیین نوع رژیم سیاسی در ایران.

صالحی با بیان اینکه "شخصیت قاعده‌مند و منظم امام (ره) باعث شد که انقلاب ایران به سرعت به سمت نظام‌سازی سیاسی و اجتماعی سوق داده و جمهوری اسلامی تشکیل شود"، گفت: امام خمینی دارای شخصیت با ثباتی بودند و در طول دوران زندگی خود از قدرت بالای وجودی برخوردار بودند. ایشان واهمه و هراسی از تهدیدها و ارعاب‌های قدرت‌های جهانی نداشتند و مواجهه‌ای ساده و بدون تصنع با انسان‌ها داشتند. ایشان در روابط سیاسی دارای روابطی صادقانه با دولت‌ها و ملت‌ها بوده است و با صداقت و صراحت از مظلومان دفاع می‌کردند و در برابر ظالمان می‌ایستادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به شخصیت عرفانی امام راحل اشاره کرد و گفت: ایشان در بعد عرفان عملی و نظری نیز دارای ویژگی‌های کم‌نظیری بودند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تمجید از نلسون ماندلا رهبر مردم آفریقا جنوبی در مبارزه با رژیم آپارتاید پرداخت و گفت: ایشان سال‌ها با نژادپرستی مبارزه کردند و ۲۷ سال زندان، شخصیت مقاوم و محکمی از ایشان ساخت.

وزیر ارشاد در پایان اظهار کرد: امام خمینی (ره) و نلسون ماندلا هر دو در راستای تحقق صلح و عدالت مبارزه کردند و راه آنها همچنان پر رهرو ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.