محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز  مجلس  در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) گفت: یکی از تمایزات خاص حضرت امام خمینی (ره) شخصیت چند بعدی ایشان بود. نکته‌ی مهم این بود که بدون ذره‌ای اغراق وجود شخصیتی ایشان در همه عرصه‌ها در اوج قرار داشت. او عارفی مجتهد، مجتهدی سیاستمدار، سیاستمداری حکیم و حکیمی زمان‌شناس و زمان‌شناسی دوراندیشی بود.

رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید به دو ویژگی «خداباوری» و «مردم‌باوری» امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام خمینی (ره) انسانی به معنی واقعی کلمه، الهی بود. او با همه وجود مردم‌باور بود. همین دو ویژگی بود که با باور به سنت‌های الهی و با تکیه بر مردم هدفی به ظاهر محال را به سرانجام رساند. در مرحله‌ اول حکومت به ظاهر مقتدر منحوس پهلوی را ساقط کرد و در مرحله‌ی دوم زیربنای چالشی اساسی و مبنایی را برای نظام استکباری در دنیا پایه‌گذاری کرد.

اهم اظهارات او به نقل از ایسنا، فارس و مهر از این قرار است: 

*آیا جز با امدادهای الهی و با همراهی مردمی از جان گذشته می‌شد نظام تا بن دندان مسلح گذشته را از پای درآورد؟ آیا جز با داشتن خداباوری و مردم‌باوری ممکن بود وارد جنگی کاملا نابرابر شد و به ظاهر با دست خالی و با راهبرد نه شرقی نه غربی و بدون کمک گرفتن از نظام دوقطبی آن زمان به جنگی کاملا نابرابر رفت و در نهایت پیروز و سلامت از آن بیرون آمد؟

*آیا اگر جانشین خلف امام خمینی (ره)، یعنی مقام معظم رهبری نیز خداباوری و مردم‌باوری آن ابرمرد تاریخ را امتداد نمی‌داد، این امکان وجود داشت که انقلاب اسلامی امروز بتواند با وجود همه تهدیدها و تخریب‌ها، مقاومت کند؟ و امروز به الگوی مقاومت، ایستادگی و استقلال در برابر نظام استکباری بدل شود؟ همه ما به اشکالات و ناکامی‌های درونی خود اذعان داریم، اما انسان منصف و با اطلاعی نیست که امروز بر تاثیرگذاری انقلاب ۴۰ ساله امام خمینی (ره) بر نظام جهانی اعتراف نکند.

* «انقلاب امام به نخبگان مسائلی را فهمانده است»، ان‌شاءالله به مردم دنیا هم نشان خواهد داد که می‌شود در برابر زورگویی‌های پیدا و پنهان سر خم نکرد و ابتدا ابرقدرت‌ها را از برج عاج به پایین کشید، ناتوان بودن آنها را نشان داد و سپس به همه مردم به خصوص آزادگان سراسر جهان نشان داد که می‌توان بدون پشتوانه مستکبران و با لگدمال کردن خوی استکبار آنها، به شرف، عزت، استقلال و آبرو دست پیدا کرد.

* امام خمینی (ره) معلم عصر جدیدی بود که انقلاب اسلامی با راهبرد چالش عقلایی آن را آغاز کرده و قواعد حاکم بر نظام ناعادلانه جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و امروز موفقیت‌اش با شکست آمریکا در عین‌الاسد و ما برای نسل‌کش‌های استقلال برای بخش بیشتری از جامعه جهانی الهام‌بخش می‌شود. آنچه از حضرت امام خمینی (ره) به یادگار باقی‌مانده است نشان‌دهنده این است که روش و منطق او در میدان عمل بارها گره‌گشا بوده است.

*بسیاری سعی می‌کنند امام خمینی (ره) را در چند جمله تعریف و تمجید و در چند عبارت و عکس خلاصه کنند، امام خمینی (ره) میراث فرهنگی نیست بدون شک این بزرگترین ظلم به امام خمینی (ره) است. راه امام خمینی (ره) واقعیتی تجربه شده است که آن را در مقاطع مختلف تاریخ به عینه دیده‌ایم و هرجا از منطق او فاصله گرفتیم مشکلات ما را در بر گرفته است و هر جا مطابق با روش او عمل کرده‌ایم به ناآگاه و در عین ناباوری تمام ابرقدرت‌های جهان توانستیم راه‌حل‌ها را بیابیم و بر مشکلات فائق آییم.

*همه درد آنجاست که چرا این دو رکن اساسی مکتب امام خمینی (ره) یعنی خداباوری و مردم‌باوری را در الگوی مدیریتی داخلی ۴۰ ساله خود به طور کامل پیاده نکردیم. مرور کوتاه به موفقیت‌ها و ناکامی‌های انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که هرگاه این دو باور را در کنار خودباوری و به عنوان سه رکن نگاه امام خمینی (ره) دخیل کردیم، نتیجه‌های درخشانی گرفتیم. آیا پیروزی انقلاب اسلامی، موفقیت در دفاع مقدس، افزایش قدرت دفاعی، پیشرفت‌های علمی، افزایش قدرت منطقه‌ای، پیروزی جبهه مقاومت و دیگر مثال‌های ریز و درشت جز بر پایه این رکن به نتیجه رسیده است.

* ما برای غلبه بر مشکلات راهی جز حرکت بر مدار خداباوری، مردم‌باوری و باور راسخ به این‌که ما می‌توانیم نداریم حرکت بر مدار مکتب امام خمینی (ره) ذیل راهبردهای الهی و مردمی مقام معظم رهبری باعث قوی شدن فرد فرد ایرانیان عزیز در همه عرصه‌ها خصوصا عرصه‌ی اقتصادی می‌شود و ایران قوی شده از درون الگوی الهام‌بخشی برای نظام خسته از ظلم جهانی خواهد بود. خط امام خمینی (ره) ضامن استقلال و عزت ماست و هم عدالت و پیشرفت را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

* اصلی‌ترین و پیشروترین خط امام خمینی (ره) از دید ما رهبر معظم انقلاب است. رهبر انقلاب نماد، شاخص و طلائیه‌دار خط امام خمینی (ره) است امیدواریم خداوند به ما توفیق استقامت در این مسیر و نهایتا روشن شدن حیثیت‌مان به قدمان حضرت ولی عصر (عج) به عنوان مقصد و مقتدای اصلی این راه نورانی را عطا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.