ابراهیم قادری با اشاره به پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر احتمال افزایش مجدد موارد بستری و شدید کووید۱۹ به ویژه در هفته‌های آینده در استان و به‌خصوص در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان اظهار داشت: باید رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداستی در همه شهرستان‌های استان به صورت جدی رعایت شود.

وی با بیان اینکه کارمندان در این شرایط به دلیل تماس زیاد با ارباب رجوع و گسترش و  انتقال بیماری در اصناف و ادارات در معرض خطر هستند، افزود: توصیه و اقدامات بهداشتی،  توجه به فاصله فیزیکی، گندزدایی منظم، استفاده از ماسک در فضاهای بسته، تهویه مناسب محیط کار، قرنطینه افراد علامت‌دار،  بررسی اطرافیان در تماس نزدیک با فرد بیمار و استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف در محیط کار به صورت جدی در اصناف و ادارات رعایت شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد: در این مرحله از اپیدمی، میهمانی‌ها و تجمعات به فاصله نزدیک و طولانی‌تر از یک ساعت با تعداد بیشتر از 10 نفر، خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد بنابراین باید از این اقدامات اجتناب کرد.

وی تعهد جدی افراد در عدم تماس با فرد در قرنطینه برای رعایت شرایط قرنطینگی و بیمارانی که در منزل ایزوله می‌شوند، را الزامی خواند و ادامه داد: رعایت اصول توصیه‌شده توسط مبتلایان شامل استراحت کامل و مراجعه به مراکز بهداشتی یا درمانی معین در صورت داشتن عوامل هشداردهنده از قبیل تنگی نفس و رعایت ایزولاسیون در منزل و جوابگویی به پیگیری روزانه مراقبین سلامت باید اجرایی شود.

قادری استفاده از ماسک در فضاهای بسته و باز با  فاصله کم افراد از همدیگر ، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون در طول روز، عدم تماس با سطوح آلوده را از جمله مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا برشمرد و گفت: پاسخ و تماس با سامانه 4030، رعایت توصیه‌ها و مشاور‌ه‌های موثر ارائه شده توسط این سامانه الزامی است.

وی با بیان اینکه مراحل شرعی تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا به صورت کامل و با رعایت اصول بهداشتی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: باتوجه به احتمال افزایش مرگ و میر در اثر کووید19،  لازم است بستگان متوفی با بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها و شهرداری‌ها برای رعایت اصول بهداشتی در مراسم خاکسپاری همکاری لازم را داشته باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان تصریح کرد: عموم مردم باید در اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم به خانواده خود نسبت به خطر این ویروس منحوس خصوصا افراد دارای بیماری‌های مزمن، به صورت وسیع  اقدام کنند.

وی بیان کرد: تداوم فعالیت خیرین، نهادهای مردمی و استفاده از ظرفیت آنها برای آمادگی در برابر موج دوم بیماری می تواند جان پرسنل و مردم را نجات دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بر لزوم تداوم همکاری ارگان‌ها و ادارات مختلف در راستای هم‌افزایی فعالیت‌ها، استفاده از ظرفیت آنها و جلوگیری از موازی کاری را در این شرایط بحرانی را ضروری دانست و به عدم حضور بیماران خاص و زمینه‌ای با ریسک بالا، کودکان و سالمندان در مراکز پر ازدحام تاکید کرد و هشدار داد:  باید حضور همه افراد در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و در کل اماکن سربسته با ماسک و رعایت فاصله حداقل یک متری باشد.

قادری یادآور شد: باید افراد شرکت کننده در نمازهای یومیه سجاده، مهر، قرآن، جانماز، مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) خود را همراه  داشته و تا حد امکان در منزل وضو بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.