پادگان ۰۶ در محله پاسداران واقع شده که یکی از محلات گران قیمت برای سکونت است؛  قیمت هر مترمربع زمین ملکی به طور میانگین ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است یعنی با آزاد شدن ۳۵ هکتار از این زمین شهرداری تهران می توانست  درامدزایی نجومی با ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری کسب کند اما حالا مدیریت شهری از خیر این درآمد نجومی گذشت تا در راستای شعار «تهران شهری برای همه» فضای عمومی برای شهروندان تهرانی افزایش پیدا کند.

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ قرار است کلنگ یکی از گران‌قیمت‌ترین بوستان‌ها  توسط مسئولین به زمین زده شود و بخشی از پادگان ۵۲ هکتاری که تا سه سال پیش «جهنم سبز گران‌قیمت» نامیده می‌شد، به بوستانی سبز و فضایی عمومی برای همه شهروندان تبدیل شود؛ این بخشی از نتیجه توافقی است که میان شهرداری تهران و نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۸ انجام شد.

جستجو در تازه‌ترین آمار مشاوران املاک در محله پاسداران در منطقه چهار، نشان می‌دهد زمینی با ویژگی‌های پادگان ۰۶ که به گفته مشاوران املاک، زمینی بکر، چند بر و البته با قابلیت ساخت و سازهای عظیم و پولساز است، در بازه قیمتی بین ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در هر مترمربع است. زمینی که شهرداری تهران قصد دارد ۳۵۰ هزار مترمربع از سهم ۷۰ درصدی‌اش از این پادگان را به بوستان تبدیل کند.

مدیر یکی از مشاوران املاک چهارراه پاسداران می‌گوید: «زمین پادگان ۰۶ آنقدر ارزشمند و بکر است که شاید اگر جای شهردار تهران بودم، از سود ساخت و ساز برج و مراکز تجاری نمی‌گذشتم و همه ۳۵ هکتار را به بوستان تبدیل نمی‌کردم.»

رضا قربانی می افراید: تا همین یکی دو سال پیش بیشتر باغ‌ها و زمین‌های ارزشمند، هم از لحاظ قیمتی و هم موقعیت جغرافیایی، سرنوشتی محتوم در انتظارشان بود؛ یا برج و ساختمان‌های سنگی و سیمانی جایشان را گرفتند یا بدسلیقگی مدیران وقت، شهروندان را از استفاده از این زمین‌های ارزشمند محروم کرد.

به گفته وی، مدیریت جدید شهری تهران، از سود کلانی که می‌توانست فقط از ۳۵ هکتار زمین پادگان ۰۶ آن هم در شرایطی که در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های مالی خود است، بگذرد و منافع شهروندان و ذینفعان شهر را بر منافع آنی خود ترجیح دهد.

گرچه شهرداری تهران به دنبال ساخت و ساز در سهم مربوط به خود نیست، اما بر اساس توافق‌هایی که در دوره گذشته مدیریت شهری با ارتش انجام شد، مجوز ساخت و ساز برج یعنی بیش از ۱۲ طبقه به ارتش جمهوری اسلامی ایران داده شد.

توافقی که امروز برای شهرداری تعهد ایجاد کرده و آنطور که در پیش نویس توافق میان پیروز حناچی، شهردار تهران و ارتش آمده است، در ۳۰ درصد عرصه پادگان ۰۶ که قرار است همچنان در اختیار مالک باقی بماند، حدود ۶۵۰ هزار مترمربع بارگذاری ساختمانی انجام می‌شود. بارگذاری که قرار است به کاربری مسکونی و باقی به کاربری‌های تجاری- اداری اختصاص پیدا کند.

برآوردها نشان می‌دهد چیزی در حدود ۲ هزار و ۸۷۳ هکتار از وسعت تهران در اختیار پادگان ها و مراکز نظامی است و از میزان بیش از ۵۰۰ هکتار از این پادگان ها قابلیت خروج از شهر را دارند.

شهرداری تهران هم بر اساس اسناد و مقررات بالادستی، مجاز است بعد از تعیین تکلیف «نحوه تملک» اراضی پادگان‌ها توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده را به نفع شهر و برای تامین خدمات هفت‌گانه مورد نیاز پایتخت که در حال حاضر کمبود آن احساس می‌شود، در اختیار بگیرد.

جزئیات تبدیل شدن پادگان به بوستان از زبان شهردار تهران

شهردار تهران درباره توافق انجام شده میان شهرداری و ارتش بر سر پادگان ۰۶ گفته است: بیش از یک دهه است که موضوع پادگان ۰۶ مطرح شده و در نیروهای مسلح گردش کار هم انجام شده بود برای اینکه به مکانی برای پشتیبانی از نیروهای مسلح تبدیل شود و طرح‌های مختلفی هم برای آن تهیه شده بود اما در نهایت توافق ارتش با شهرداری بر سر پادگان ۰۶ در دوران شهرداری آقای قالیباف انجام شد اما توافقی که آن زمان صورت گرفت بسیار بد بود.  

«پیروز حناچی» افزود: بر اساس آن توافق، سهم شهرداری ۷۰ درصد و سهم ارتش ۳۰ درصد از مساحت پادگان بود اما ۷۰ درصدی که سهم شهرداری تهران بود در محوطه بین برج‌ها و ساختمان‌ها قرار داشت که عملا قابلیت استفاده نداشت.

وی ادامه داد: دراین دوره از شهرداری الگوی طراحی و توافق بر سر این پادگان را تغییر دادیم و ۷۰ درصد سهم شهرداری که معادل ۳۵ هکتار بود، به صورت یکپارچه درآمد تا باغ قاجاری سلطنت‌آباد که اکنون بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ هم جزئی از آن بود در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گرفته و ۱۰۰ هزار متر ساختمان‌های این پادگان هم حفظ شده و کاربری مناسب برای آن تعریف شود.  

به گفته وی، از سوی دیگر بر روی اتصال مترو به این بوستان که در واقع معادل پارک ملت تهران است هم طرح‌هایی در دست بررسی وجود دارد.

حناچی گفت: بر اساس آن توافق، سهم شهرداری ۷۰ درصد و سهم ارتش ۳۰ درصد از مساحت پادگان بود اما ۷۰ درصدی که سهم شهرداری تهران بود در محوطه بین برج‌ها و ساختمان‌ها قرار داشت که عملا قابلیت استفاده نداشت.

 شهردار تهران افزود: دراین دوره از شهرداری الگوی طراحی و توافق بر سر این پادگان را تغییر دادیم و ۷۰ درصد سهم شهرداری که معادل ۳۵ هکتار بود، به صورت یکپارچه درآمد تا باغ قاجاری سلطنت‌آباد که اکنون بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ هم جزئی از آن بود در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گرفته و ۱۰۰ هزار متر ساختمان‌های این پادگان هم حفظ شده و کاربری مناسب برای آن تعریف شود.  

وی یادآور شد: از سوی دیگر بر روی اتصال مترو به این بوستان که در واقع معادل پارک ملت تهران است هم طرح‌هایی در دست بررسی وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.