محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران و در حاشیه نشست هم اندیشی تشکل‌های حمل و نقلی و مسکنی با بیان اینکه امسال با توجه به سال جهش تولید اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های مسکن و حمل و نقلی انجام داده‌ایم گفت: در بحث زیر ساخت حمل و نقل برنامه مفصلی داریم، به طوری که ۹۸۰ کیلومتر آزادراه ساخته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

او ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۶۰ کیلومتر آزادراه داریم که مجموع آزادراه‌ها در کشور به ۳ هزار کیلومتر می‌رسد.

اتمام راه آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ۱۶۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید تا پایان سال به بزرگراه‌های کشور اضافه می‌شود افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی به خط آهن کشور اضافه شده و همچنین در حوزه حمل و نقل ریلی در مسیر رشت به بندر کاسپین، مسیر یزد به ابرکوه -اقلید و راه آهن زاهدان -چابهار تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

اسلامی با بیان اینکه در زمینه طرح‌های فرودگاهی ۱۰ میلیون مسافر جدید با اجرای ۲۹ طرح فرودگاهی اضافه می‌شود گفت: نوسازی ناوگان باری و مسافری را در اولویت برنامه‌های خود قرارداده‌ایم به طوری که ۵۳ هزار کامیون جدید در طی سه سال نوسازی می‌شوند؛ و از سال ۷۸ تاکنون ۲۰ هزار کامیون فرسوده نوسازی شده که این مسئله موجب صرفه جویی ۹۶۰ میلیون لیتر گازوئیل می‌شود.

او ادامه داد: در بخش ناوگان دریایی و ریلی هم مقرر شده ۷۸۰ لکوموتیو جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه شود و در این زمینه قصد داریم از بحث تولید داخلی حمایت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شماره کارت هوشمند ثبت شده از  ۱۱۳ هزار راننده اتوبوس، مینی بوس، و تاکسی بین شهری به وزارت رفاه ارائه شده تا به هرکدام از رانندگان ۶ میلیون تومان کمک معیشتی پرداخت شود.

اسلامی افزود: اگر راننده‌ای پیامک را دریافت نکرده است، احتمالا شماره ثبت شده در کارت هوشمندش متفاوت بوده و می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قرار است به تعاونی‌های خوش‌سابقه زمین بدهیم تا خانه بسازند، اما این خانه‌ها را باید به مردمی که در طرح «اقدام ملی مسکن» ثبت‌نام کرده‌اند، واگذار کنند.

بازگشایی دو مرز بین المللی کشور برای تردد رانندگان دارای گواهی سلامت 

او با بیان اینکه طبق تفاهم نامه‌ای که با چند کشور به امضا رسید مقرر شد تا رانندگانی که قصد عبور از مرز برای جابه‌جایی کالا را دارند با در اختیار داشتن گواهی سلامت و تست منفی کرونا بتوانند از مرز عبور کنند اظهار کرد: در تمامی مرزها تونل‌های ضدعفونی قرار داده شده و تا یکی دو روز آینده محدودیت‌های تردد بین ۲ کشور برداشته خواهد شد و مرزها بازگشایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تعاونی‌ها نقش ماندگاری در تمامی حوزه‌ها داشته و وزارت راه و شهرسازی هم تا کنون توانسته است برنامه‌ها و جهت‌‎گیری‌های مختلفی را در این حوزه دنبال کند.

او با بیان اینکه در تفاهم نامه امروز ۲ بخش حمل و نقلی و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: در این تفاهم نامه مقرر شد با تعامل و همکاری اتاق تعاون منازل کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی ساخته شود و بتوانیم پروژه‌های مسکونی را در این شهرک‌ها فعال کنیم.

اسلامی گفت: هم اکنون در شهرهای کاسپین و ایوانکی که در آن‌ها شهرک‌های صنعتی فعال هستند ساخت این پروژه‌ها آغاز شده و هدف گذاری که در این زمینه صورت گرفته، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در بخش حمل و نقل نیز سعی کرده‌ایم بخش کشاورزی را فعال کنیم و در طی چند وقت اخیر هم یک شرکت در حال ساخت ناوگان یخچالدار است که به زودی این شرکت افتتاح می‌شود و خوشبختانه اتحادیه‌های تعاونی‌ها نیز می‌توانند از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنند.

اسلامی در پایان تصریح کرد: در بحث کشتیرانی و ریل هم از ورود تعاونی‌های حمایت خواهیم کرد و تا کنون شرکت کشتیرانی هم همکاری‌های بسیار نزدیکی با وزارت راه و شهرسازی داشته و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.